avada_faq
Ni hovedelementer som indgår i alle fire aafgiftsmodeller
Den værdibaserede registreringsafgift bevares. Der bør indføres et CO2-tillæg til registreringsafgiften. Der skal indføres et midlertidigt tilskud til nul- og emissionsbiler. Simpel vejafgift med vignet bør indføres. De lempelige afgifter for lav- og nulemissionsbiler [...]
Hvilken af de fire modeller anbefaler kommissionen?
Kommissionen vurderer, at afgiftsmodel 1 med 500.000 nul -og lavemissionsbiler i 2030, ikke opfylder kommisionens målsætning om en væsentlig forøgelse af antallet af nul- og lavemissionsbiler og en deraf følgende reduktion af CO2-udledningerne. Omvendt [...]
Effekter af de fire afgiftsmodeller
Sådan fordeler effekterne af de fire afgiftsmodeller sig: Kilde: transportkommissionen
Konsekvenser for prisen på udvalgte biler – tabel 2
Ved 1.000.000 nul- og lavemissionsbiler i 2030: Kilde: transportkommissionen. Bemærk, at priserne i 2021 er beregnet ud fra, at elbiler og plugin hybridbiler er pålagt 65% af den fulde registreringsafgift. Dermed er [...]
Konsekvenser for prisen på udvalgte biler – tabel 1
Ved 750.000 nul- og lavemissionsbiler i 2030: Kilde: transportkommissionen. Bemærk, at priserne i 2021 er beregnet ud fra, at elbiler og plugin hybridbiler er pålagt 65% af den fulde registreringsafgift. Dermed er [...]
Model 4: 1.000.000 nul- og lavemissionsbiler
Derudover præsenterer kommissionen en afgiftsmodel, der sandsynliggør en bestand af nul- og lavemissionsbiler på godt 1 mio. i 2030. Modellen finansieres primært gennem stigninger i registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler. Denne afgiftsmodel giver flest [...]
Model 3: 750.000 nul- og lavemissionsbiler
Hvis der ønskes en højere udbredelse af nul- og lavemissionsbiler end i afgiftsmodel 1 og 2, skønnes det fx muligt at nå en bestand på 750.000 nul- og lavemissionsbiler i 2030 ved at kombinere [...]
Model 2: 600.000 nul- og lavemissionsbiler
Hvis afgifterne på nul- og lavemissionsbiler lempes yderligere samtidig med, at afgifterne på konventionelle biler holdes omtrent uændrede, vurderes det muligt af nå en bestand på 600.000 nul- og lavemissionsbiler i 2030. De større [...]
Model 1: 500.000 nul- og lavemissionsbiler
Det er muligt at friholde de nuværende bilejere fra store omkostninger ved omstillingen, samtidig med at statens provenu opretholdes og de samfundsøkonomiske omkostninger minimeres. Det giver lavere tilskyndelse til at vælge nul- og lavemissionsbiler [...]