avada_faq

Kundens oplysningspligt

FAQ

En kunde har oplysningspligt, men det er forhandleren, som løber en risiko, hvis ovenstående ikke undersøges, grundet forhandlerens pligt til at undersøge det købte. Det er ligeledes forhandleren, der også regnes som den professionelle [...]

2020-01-16T12:06:56+01:0003/10/2019|

Højesteret om sager med biler ældre end først antaget

FAQ

Højesteret har tidligere behandlet sager om salg af brugte biler, som produktionsmæssigt var ældre end forventet i forhold til bilens første registreringstidspunkt. Retten har vurderet, om sælgeren var forpligtet til at være bekendt med [...]

2020-07-07T14:31:04+02:0002/10/2019|

Oplysningspligten ved skader

FAQ

Der foreligger en mangel, hvis sælger er bekendt med, at en bil har haft en større skade og undlader at orientere køberen om det. Det kan være aktuelt, hvis bilen er repareret på sælgers [...]

2020-07-07T14:13:02+02:0002/10/2019|

Hvad har sælger pligt til at oplyse?

FAQ

Sælger har det man kalder en loyal oplysningspligt i henhold til Købelovens § 76 stk. 1, nr.3. Ifølge den bestemmelse skal sælger oplyse køber om forhold, som han eller hun kendte eller burde kende [...]

2020-01-16T11:39:11+01:0002/10/2019|

AutoBranchen Danmarks anbefaling ved ophævelse

FAQ

Det kan blive dyrt for en bilforhandler, hvis en handel skal ophæves. Forhandleren bør derfor forsøge at levere en bil uden fejl og mangler, og hvis der efter leveringen konstateres mangler på bilen, anbefaler [...]

2020-01-16T11:30:19+01:0002/10/2019|

Hvad med omkostningerne?

FAQ

Hvis kunden har finansieret bilen gennem forhandleren, eller forhandleren har stået for formidling af finansieringen gennem en tredjepart, kan forhandleren ligeledes blive pålagt omkostninger ved finansieringen. Disse omkostninger udgør bl.a. etableringsomkostningerne, og vil blive [...]

2020-01-16T11:28:31+01:0002/10/2019|

Hvad skal tilbageleveres og betales?

FAQ

Ved en ophævelse skal hver part tilbagelevere, hvad denne har modtaget. Forhandleren skal således tilbagebetale den fulde betalte pengesum (inklusiv leveringsomkostninger og tilkøbt udstyr), og kunden skal aflevere bilen. Den sum, som forhandleren skal [...]

2020-01-16T11:27:31+01:0002/10/2019|

Hvad er rimelig tid?

FAQ

Rimelig tid betyder, at afhjælpningen skal ske inden for det tidsrum, som det normalt vil tage at udbedre manglen. Det er vigtigt at pointere, at et køb ikke kan ophæves, hvis forhandleren tilbyder afhjælpning [...]

2020-01-16T11:24:06+01:0002/10/2019|

Er det en mangel eller en egenskab?

FAQ

Hvis én bil er konstrueret på en given måde – kvalitetsmæssigt eller funktionsmæssigt – er det så en mangel, hvis en anden bil af et andet mærke opfører sig eller fungerer anderledes? Her svarer [...]

2020-07-07T13:48:57+02:0002/10/2019|

Hvornår karakteriseres en fejl som en mangel?

FAQ

Mange brugtbilsforhandlere oplever, at kunder kommer tilbage og reklamerer over fejl, man som sælger ikke mener er reklamationsberettigede fejl. Nogle kunder kommer måske med en FDM-rapport, som opremser en uendelig række af fejl, som kunden [...]

2020-07-07T13:43:20+02:0002/10/2019|
Go to Top