Svindel med klonede biler er et voksende problem i både Danmark og EU og omfatter adskillige tusinde biler alene i Danmark. Typisk foregår svindlen ved at overføre et stelnummer fra én bil til en anden – og den anden bil er typisk stjålet, men solgt videre til oftest intetanende kunder.
Det kunne være en bilforhandler eller en slutkunde. Konsekvensen kan være store økonomiske tab for bilforhandlere eller lignende købere – eller i værste fald fængselsstraf.
Men nu melder et nyt våben sig i kampen mod klonede biler sig – nemlig den velkendte my-måler, der kan måle laktykkelsen i det område, hvor bilens stelnummer er skrevet. Hvis lakken er tykkere i området, eller på anden vis ikke matcher de øvrige komponenter, kan der være pillet ved stelnummeret.
Idéen med at tage lakmålere i brug kommer fra Niels Becker, direktør i firmaet OBD Safe, som har udviklet en særlig plombering til bilers OBD-stik for at forhindre snyd med især kilometertallet.
”Metoden med måling af lagtykkelsen af lakken er enkel og billig. Hvis bilen endda kendes i vores OBD Safe-system, er sikkerheden endnu større. Vores system er oprindeligt udviklet til at forhindre kilometersnyd og chiptuning på biler under garanti, men det er også muligt at indtaste den oprindelige tykkelse på lakken, så oplysningen altid kan findes frem af forhandlere af OBD Safe,” siger Niels Becker.
AutoBranchen Danmark samarbejder med OBD Safe som en del af de mange fordele, som medlemmer af AutoBranchen Danmark opnår. Det kan du læse mere om her.
Lakekspert: Et godt redskab
René Thomsen, lakkonsulent hos AutoBranchen Danmark, er uddannet autolakerer og har arbejdet adskillige år som selvstændig. Han synes, idéen fra Niels Becker lyder god – og kan de fleste anskaffe sig en my-målere til lak til relativ overkommelige priser.
“En my-måler kan anskaffes fra et par tusinde kroner. Så er det relativt let at afgøre, om at der unøjagtigheder på en bestemt overflade. Det kan være, at der er spartlet og lakeret i området omkring et stelnummer. Skulle der være uregelmæssigheder i laktykkelsen, er det en god indikator for yderligere undersøgelse, siger René Thomsen fra AutoBranchen Danmark.
Du kan læse mere om problemet med klonede biler her.
Konsekvenser for sælgere af klonede biler
- Der er en lang række problemer forbundet med klonede biler – ikke mindst for dem, som videresælger bilerne.
- Det gælder både med hensyn til bøder, fængselsstraf og bevisbyrderne.
- Du kan læse mere om problemer og om, hvordan du og din virksomhed skal forholde sig, her.