For at sikre flere kvindelige ledere i transportbranchen er der brug for rekruttering og fastholdelse både på uddannelser, lærepladser og i branchen generelt.
Debatindlæg af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, bragt hos MobilityWatch i en debatserie om, hvordan man sikrer flere kvinder i transportbranchen.
For nylig satte en yngre kvindelig influencer fokus på, hvordan hun blev overset og tilsidesat frem for sin mand, da de sammen var ude at se på bil, som hun skulle købe. Der blev snakket om hestekræfter og acceleration i stedet for plads til barnesæder på bagsædet, som ellers var hendes specifikke behov.
Hun havde en uheldig oplevelse, og jeg ved af erfaring, at hun desværre ikke er ene om at have haft det. Selvom branchen har rykket sig meget, og selvom der – heldigvis – kommer stadig flere kvinder i salgslokalerne og på værkstederne, er der stadig lang vej endnu.
Det koster på bundlinjen. Både fordi tiden, hvor manden bestemte, hvilken bil, der skulle købes, heldigvis for længst er forbi – og fordi langt flere kvinder end tidligere køber deres egen bil. Men også fordi det desværre fastholder et billede af en mandsdomineret og lidt gammeldags branche – et billede, som jeg faktisk ikke synes er fair, når jeg rejser rundt i landet og besøger vores medlemmer i AutoBranchen Danmark – men som betyder, at det bliver endnu sværere at tiltrække både kvindelig arbejdskraft og kvindelige ledere til branchen.
Kvinderne gør de godt
Vi ser i disse år, at de kvinder, der kommer ind i branchen, gør det særdeles godt. De er gode til at sælge biler, de er gode til at lakerere dem, ja, de er gode til at udvikle forretningerne.
Men det går for langsomt fremad med at sikre flere kvinder i branchen. Kun knap 13 procent af branchens beskæftigede er i dag kvinder, viser vores kommende rapport Danskernes Biler 2023, der gør status over udviklingen i branchen.
I AutoBranchen Danmark organiserer vi en stor del af landets bilforhandlere, ligesom vi organiserer værksteder, autolakerere og leasingselskaber. Så vi har et ansvar for at hjælpe vores medlemmer på vej. Det har alle brancheorganisationer.
Jeg har siddet til mange møder med direktørerne fra autobranchens andre medlemsorganisationer, hvor emnet blandt andet har været mangel på arbejdskraft, herunder kvinder. Det er noget, der optager alle, er min klare fornemmelse, men jeg sidder alligevel som eneste kvinde til møderne. Og tonen er ofte derefter.
Det er uomtvisteligt, at vi som brancheorganisationer har en stor opgave at løfte med at sikre større diversitet. For samfundets skyld, men ikke mindst for branchens egen. For diversitet i bestyrelser og på direktørgangene er, som forskningen viser, slet og ret en god forretning.
Talentpoolen skal udvides
I AutoBranchen Danmark har vi løbende taget forskellige initiativer for at sikre, at begge køn føler sig godt tilpas i branchen. Det har vi gjort med årlige gennemførsler af trivselsundersøgelser på skolerne og lærepladserne. Det har vi gjort med et samarbejde med Dansk Metal om at skabe høj trivsel og godt kollegaskab på alle værksteder. Det har vi gjort med projekter i folkeskolen, der skal gøde interesse for en faglært uddannelse tidligt. Og det har vi gjort i samarbejde med skolerne, hvor antallet af kvindelige elever på bilsælgeruddannelsen eksempelvis er steget kraftigt i de senere år. Men der skal stadig mere til.
For selvom forandring ofte starter fra toppen – altså i ledelseslagene – er der også brug for at udvide talentpoolen. Der skal simpelthen flere kvinder ind i branchen – og de skal blive der, fordi det er et godt sted at være.
De skal føle sig velkomne, uanset om det er på uddannelserne, på lærepladserne og i frokoststuerne (her vil jeg i øvrigt positivt fremhæve Tekniq Arbejdsgivernes nye kampagne om nøgenkalendre) – eller når de kigger på en ny bil i salgslokalerne. Så vil de også en dag blive ledere i branchen.