AutoBranchen Danmark afviser i vores høringssvar til den nye købelov at forlænge reklamationsperioden til seks år. Samtidig foreslår vi bedre regler om undersøgelsesgebyr og mulighed for forholdsmæssigt prisafslag.
De mest centrale ændringer i den nye købelov er, at loven nu skal tage mere højde for varer med digitale elementer og opdateringer, samt de rettigheder og pligter, der følger med et køb eller salg heraf. Herudover bliver den mest væsentlige ændring, at formodningsperioden udvides fra 6 måneder til 12 måneder – dette er et ufravigeligt krav fra EU-direktivet, og der kan dermed ikke laves særskilte danske regler. Det er ellers er muligt ved andre bestemmelser i direktivet, fx reklamationsperioden.
AutoBranchen Danmark var i 2019 i Bruxelles for at påvirke udarbejdelsen af direktivet. Desværre giver det endelige direktiv ikke mulighed for at lave nationale justeringer af formodningsperioden.
Vi er stærkt bekymrede for, om direktivet kan føre til en betydelig stigning af reklamationssager. Tilsvarende vil branchen kunne blive nødt til at acceptere en mangel som en reklamationsmangel. Det skyldes, at branchen i mange tilfælde ikke vil kunne løfte bevisbyrden for, at fejlen ikke var der på leveringstidspunktet. Det har vi gjort opmærksom på og kritiseret i vores høringssvar.
Efter lovens ikrafttræden i 2022, vil vi stærkt opfordre vores medlemmer til at få foretaget en brugtvognsattest ifm. levering. Tilsvarende vil vi opfordre til, at fotodokumentation af stand på leveringstidspunktet, udskrifter fra motorfejl mv. gemmes. Vi har i denne artikel beskrevet, hvordan man som forhandler bedst sikre sig mod reklamationssager.
Den politiske proces vil snart blive påbegyndt, hvor AutoBranchen Danmark vil forsøge at påvirke de relevante politikere og organisationer. AutoBranchen Danmarks fulde høringssvar kan læses her.