Også fra politisk side anses det nu som “spild af tid” med kontrolbesøg hos brugtvognsforhandlere for at bekæmpe snyd med syn. AutoBranchen Danmark forfølger sagen.
I sidste måned aftalte samtlige af Folketingets partier at stramme kontrollen med synshallerne for blandt andet at komme de såkaldte SMS-syn til livs.
Konkret betød det otte nye tiltag, som nu skal implementeres for at bekæmpe de brodne kar, der giver den øvrige synsbranche et dårligt ry.
AutoBranchen Danmark bakker grundlæggende op om indsatsen for at bekæmpe snyd og svindel med syn, men har protesteret mod et af tiltagene, der betyder, at brugtvognsforhandlere vil kunne se frem til uanmeldte besøg med henblik på at “kontrollere, om der i større omfang findes nysynede køretøjer hos visse brugtvognsforhandlere, der ikke har været fremstillet i en synshal,” som det hedder i aftaleteksten.
Nu har AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg så rejst sagen politisk.
“Det er selvfølgelig svært at ændre en aftale, der lige er indgået, men vi synes simpelthen ikke at tiltaget giver mening. Det er jo i synshallerne, der er brug for kontrol, hvis man vil bekæmpe synssvindel, ikke ved forhandlerne,” siger Gitte Seeberg.
Samtidig henviser hun til, at tiltaget om kontrol ved brugtvognsforhandlerne ikke har lovhjemmel og næppe vil få det før folketingsåret 2024/25, hvorfor der stadig er tid til, at politikerne ombestemmer sig.
Åbner for ændring
“Vi har rakt ud til både transportministeriet og ordførerne for at få dem til at genoverveje beslutningen, for forslaget holder for os at se ikke vand,” siger hun.
Fra Danmarksdemokraterne, som har været med til at forhandle aftalen på plads, har Kenneth Fredslund Petersen overfor finans.dk beklaget, at lovgivningen rammer brugtvognsforhandlerne specifikt.
”Det var ikke meningen at ramme dem specifikt, men det gør aftalen, og det skal vi (aftalepartierne, red.) selvfølgelig være store nok til at ændre,” siger Kenneth Fredslund Petersen til Finans.dk.
Her fastslår Kenneth Fredslund Petersen også, at hele afsnittet om uanmeldte kontrolbesøg hos bilforhandlere bør droppes, “fordi det vil være spild af tid”.
Og det glæder Gitte Seeberg, der ser en åbning for at få justeret den nye aftale, inden den træder i kraft.
“Jeg håber Transportministeren og Folketingets partier vil lytte til branchen og ændre aftaleteksten på det her punkt. Vi skal ikke spilde ressourcer på unødvendigheder,” siger hun.
Hvis aftalen alligevel træder i kraft, fremgår det af aftalepunktet om kontrol af brugtvognsforhandlere, at “tiltaget evalueres med henblik på at vurdere, om det har den tiltænkte effekt”.