Hvornår kommer fremtiden? Det spørgsmål kan man nemt stille sig i autobranchen i denne tid.
I bogen om “Fremtidens Bilforretning”, er spørgsmålet centralt placeret i første afsnit, og svaret er reelt set, at noget af fremtiden er kommet, noget andet har vi fået en forsmag på, og endnu mere kommer snigende ind på os og overmander os, hvis vi ikke er parate.
Charlotte Brix Andersen, der er chef for kommunikation, medlemsservice og forretningsudvikling, har skrevet bogen “Fremtidens Bilforretning”, der er gratis for AutoBranchen Danmarks medlemmer – vil du have bogen tilsendt, må du dog betale for porto. Bogen uddeles gratis ved AutoBranchen Danmarks årsdag på Remisen i Brande den 23. september.
Er din virksomhed ikke medlem, kan du stadig købe bogen. Den koster 229 kroner plus moms og porto. Bestil bogen på info@abdk.dk.
Bogen identificerer spørgsmålene og udpeger svarene på mange af de udfordringer, som autobranchen står overfor i en tid, hvor bilerne udvikler sig i hastigt tempo og producenterne pønser på nye roller til både forhandlere, importører, sælgere og mekanikere.
Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen sætter det en smule på spidsen i sit forord:
“I fremtiden vil der også være nogen, der laver biler og nogen, der kører i biler. Men mellemledet ændrer sig – er du et fordyrende mellemled…. ja, så får du kniven.
Kig derfor efter alle de steder, du kan tilføre værdi,” skriver hun og giver selv et par eksempler:
- Dyrk det digitale i kombinationen med det fysiske og det nære. I bund og grund handler det bare om godt købmandsskab.
- Vær noget i dit lokalsamfund. Tag fx medansvar for trafikale løsninger, der handler om mobilitet og ikke om transport. Inviter til foredrag og kurser og få kunden tilbage. Du har data fra kørslen, du kan få adgang til og hjælpe kunden med fx at køre mere grønt eller at dele bilen med andre.
Bilen får i stigende grad en ny funktion som “oplevelsescenter”, og den digitale udvikling vil ændre på vores forhold til vores biler og kørselsmønstre og dermed også til den traditionelle bilforretning. De digitale biler har allerede i en vis grad ændret mekanikerens arbejdsdag, og det vil brede sig.
Forhandler eller agent?
Et af de store spørgsmål, som trænger sig på særligt blandt forhandlere af nye biler er, hvor hurtigt det går med, at agentmodellen indføres. De nye bilmærker, som udelukkende sælger elbiler, styrer mod kun at sælge online og på agentaftaler. Tesla har været pionér på området, men nu gør Polestar, Aiways og andre det også.
Flere andre store bilproducenter følger tæt med i den udvikling, og det må forventes, at de går samme vej inden længe. De nye salgsmodeller skaber opbrud i branchen, og antallet af forhandlere vil formentlig blive reduceret. Branchen konsolideres i takt med, at producenterne vil effektivisere og have den direkte kundekontakt. Det stiller nye krav til forhandleren og ændrer forhandlerens rolle på den lidt længere bane.
Hvis en forhandler gør sig sine overvejelser i god tid, er der flere veje at gå. Nogen vil få tilbudt en agentkontrakt, som vil betyde at flere forretningsmæssige tiltag bør sættes i gang. Andre skal beslutte, om de skal være brugtvognsforhandlere, serviceværksted, måske udvide forretningsområdet til også at sælge andre varer end biler, eller måske skal virksomheden helt sælges.
Frem mod 2030 er der ingen tvivl om, at forhandleren fortsat spiller en stor rolle. Denne rolle vil bare ændre sig i forhold til tidligere. Det konstaterer analysehuset McKinsey i sin seneste årlige rapport.
Forhandleren vil fortsat kende det lokale marked bedre end nogen anden. Derfor kan det være her, der for alvor skal sættes ind i forhold til at lære kunderne godt at kende.
Forhandleren bør investere i kundeoplevelser. Hvorfor skal kunden ellers komme i forretningen, hvis handlen i høj grad rykker online? Forhandlere kan med fordel lade sig inspirere af andre detailforretninger.
Ydermere vil kunden gå efter at få sine individuelle behov dækket. Måske har kunden ikke brug for den samme bil hele ugen. Måske er der brug for en større bil i weekenden og især i skiferien.
Dette er blot et lille udpluk fra “Fremtidens Bilforretning. Kontakt AutoBranchen Danmark hvis du vil have fingre i bogen, der giver tips og tricks og bud på vejen frem mod fremtiden i autobranchen.
I de kommende ugers nyhedsbreve, kan du læse mere om nogle af de trends, cases og værktøjer, som fremhæves i bogen.
Husk desuden at tilmelde dig årsdagen den 23. september, hvor bogen vil blive uddelt gratis til alle deltagere. Du kan tilmelde dig her