Danske bilforhandlere henter elbiler til landet som aldrig før. Hvis man kigger på tallene fra 2017-2021 (til og med 31. maj 2021) er der aldrig blevet importeret flere elbiler til Danmark, end der blev i 2020. Og kun halvvejs inde i 2021 ser det ud til, at den rekord bliver slået.
I årene 2017 til 2019 blev der importeret under 500 elbiler om året, mens tallet i 2020 rundede 2.600, mens der allerede halvvejs inde i 2021 er hentet over 2.100 elbiler til landet.
Tallene stemmer helt overens med, hvad AutoBranchen Danmark også får bekræftet hos en af Europas største auktionshuse, BCA, og generelt vidner det om, at både elbiler og plugin hybridbiler står højt på mange danske forbrugers ønskeseddel, når de køber biler, fortæller Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark.
“Efterspørgslen på elektriske biler er steget samtidig med, at corona-nedlukninger af bilfabrikkerne har presset udbuddet af nye biler. Derfor er de lettere brugte elbiler blevet en meget eftertragtet vare, og det kan for alvor mærkes på strømmen af biler, der importeres fra især Tyskland”, siger Gitte Seeberg.
Ligner norske tilstande
Situationen på brugtmarkedet minder for Gitte Seeberg om det norske marked for nogle år siden, hvor der var flere historier om nordjyske forhandlere, svenske og finske forhandlere tæt på den norske grænse, som nærmest fik tømt deres lager af elbiler på grund af en meget stor efterspørgsel blandt de norske forbrugere.
“Salget er indtil videre mere moderat herhjemme, end man har oplevet det i Norge de senere år. Ikke desto mindre er det vores indtryk, at forhandlere af både premiumbiler og de lidt billigere biler kan mærke, at kunderne gerne vil have fingre i batteribilerne og ikke er indstillet på at vente adskillige måneder, som tilfældet er på nogle af de mest populære el- og hybridbiler lige nu”, forklarer Gitte Seeberg.
BMW, VW og Tesla til tops
Selv om der især de sidste to år er hentet en del premiumbiler som Audi e-Tron eller Porsche Taycan til landet, er det især BMW i3, Volkswagen e-Golf og Tesla 3, som har været efterspurgt af forbrugerne og importeret til Danmark.
“Der er efterhånden elbiler i alle prisklasser, og det betyder, at flere forbrugere kan se økonomien hænge sammen, hvis de vel og mærke kan få fat i bilerne. Det bliver dog spændende at se, om de tyske forhandlere og sælgere de kommende måneder og år har lige så travlt med at sende elbiler til Danmark, hvis der kommer mere gang i salget i hjemlandet”, fortæller Gitte Seeberg.
Herunder kan du se en graf over udviklingen i brugtimporten af elbiler til Danmark i årene 2017 til midt 2021.