33.096 nye varebiler trillede ud på de danske veje i 2019. Det er et fald på 2,2 procent i forhold til 2018.
Til trods for 754 færre solgte varebiler end i 2018 befinder salget af varebiler sig fortsat på et historisk højt niveau. Siden finanskrisen i slutningen af 00’erne er det årlige salg af varebiler mere end fordoblet fra 16.259 i 2010 til 36.627 i 2016, hvor salget toppede.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg ser det som en naturlig udvikling.
”Salget af varebiler faldt en lille smule i 2019, men det er stadig rigtigt flotte tal, der viser, at det stadig går godt i Danmark. Vi havde gerne set, at salget havde holdt niveauet fra 2018, men det svært, når vi befinder os på toppen af en højkonjunktur”, siger Gitte Seeberg.
Et segment har trukket fra
Det er især de mellemstore varevogne, som har trukket læsset. Hele 15.807 af de nye varevogne er i kategorien af mellemstore varevogne, der omfatter køretøjer med en totalvægt mellem 2501-3490 kg. Det svarer til 48 procent af det samlede salg.
De små varevogne på under 2.500 kg. i totalvægt er repræsenteret med 10.466 nye varevogne, hvilket svarer til 32 procent af det samlede salg.
Blandt de store varebiler på 3.500 kg. i totalvægt blev der solgt 6.827 nye varebiler. De udgør dermed 20 procent af de samlede varebilssalg i 2019.
De tre mest solgte varebiler i 2019 var Ford Transit Custom med 4.112 solgte, der sluttede foran Mercedes sprinter med 2.052 solgte biler og Volkswagen Transporter med 1819 solgte varebiler i 2019.