AutoBranchen Danmark roser aftalen om fremtidens bilafgifter, som regeringen netop har præsenteret med støttepartierne. Den positive udvikling med salget af de grønne bilekan fortsætte, og branchen har nu endelig fået en afklaring om afgifterne. Men det er yderst beklageligt, at der lægges et pitstop ind i 2025, og at det ikke er lykkes at få de borgerlige partier med i aftalen.

Regeringen har netop præsenteret aftalen om fremtidens bilafgifter, som er indgået med støttepartierne SF, Radikale Venstre og Enhedslisten 

Endelig har vi fået klarhed om bilafgifterne, så nu kan julefreden snart sænke sig. Ventetiden har været lang siden september, hvor Transportkommissionen fremlagde deres anbefalinger til de fremtidige afgifter. Vi havde gerne set en total omlægning af bilafgifterne, så branchen ikke skulle bøvle med det kludetæppe, de er sat sammen af i dag. Men når det ikke kunne lade sig gøre, er vi positive over for det resultat, politikerne er nået frem til. Det er godt, at der fremover bliver lagt vægt på bilernes miljømæssige egenskaber mere end på deres vægt eller type”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark og tilføjer:

“Men det er ærgerligt, det ikke er lykkes at blive enige om en bred politisk aftale med de borgerlige partier. Vi er heller ikke glade for, der er lagt et pitstop ind i 2025, hvor der igen skal forhandles. Hver gang afgifterne diskuteres, sætter det bilsalget i stå.”

AutoBranchen Danmark roser målsætningen om 775.000 nul- og lavemissionsbiler på de danske veje i 2030. I aftalen ligger, at elbiler under 400.000 kroner ikke skal betale registreringsafgift i hvert for 2021.  

“Målet om 775.000 nul- og lavemissionsbiler er en god og realistisk målsætning i forhold til de salgstal, vi ser nu og i forhold til, at bilproducenterne kan følge med og levere de bilmodeller, danskerne efterspørger”, siger Gitte Seeberg.  

Hun henviser til, at salget af både el- og hybridbiler i 2020 er historisk højt. Igen i november var salget rekord højt. Den udvikling vil de nye afgifter holde i gang. Prisen er nemlig et afgørende parameter for at få solgt flere elbiler.

Som ventet bliver det dyrere at købe benzin- og dieselbiler. Transportsektoren står for knap en fjerdedel af CO2-udledningen herhjemme. Det er derfor oplagt at gøre det dyrere at køre i benzin og dieselbiler, som i gennemsnit stiger med godt 2.000 kr.

“Det er lykkes at finde et fornuftigt leje for prisstigningerne på benzin- og dieselbiler. Nu udhules værdien på bilerne ikke med ét snuptag, som ville have væltet brugtvognsmarkedet og en masse forbrugere og forhandlere ville have tabt mange penge”, siger Gitte Seeberg.

Aftalen træder i kraft den 18. december. Det betyder, at biler bestilt inden denne dato, som leveres til kunden inden den 1. juni 2021, skal betale den afgift, der gælder i dag. Alle slutsedler underskrevet efter lovforslagets fremsættelse vil være til den nye afgift.

“Vi har haft en god dialog undervejs med både politikere og skatteministeriet om at finde en balanceret overgangsordning, som vil være til at håndtere for forhandlerne i forhold til de IT-systemer, der nu skal omstilles. Det er lykkes at finde en fornuftig løsning. Vi er glade for, at der er blevet lyttet”, slutter Gitte Seeberg.

Pressekontakt 

Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef hos AutoBranchen Danmark.  

Tlf.: 31 36 94 00 // Mail: cba@abdk.dk