Motorstyrelsen har offentliggjort et nyhedsbrev, hvor styrelsen kortlægger reglerne for de nye biler, der har betalt grøn ejerafgift efter NEDC2-brændstofsnormen.
Siden 1. september 2017 er nye køretøjer blevet indregistreret via en overgangsordning, hvor brændstofsforbrug og CO2-udledning er blevet opgjort efter NEDC2-brændstofsnormen. Det samme gælder for nye varebiler, der blev indregistreret efter 1. september 2018. Overgangsordningen udløb imidlertid den 31. december 2020. Det betyder, at nye køretøjer indregistreret i 2021 anvender WLTP-normen.
Selvom overgangsordningen er udløbet, betyder det, at de køretøjer hidtil har betalt grøn ejerafgift baseret på NEDC2-normen som udgangspunkt skal fortsætte med dette i resten af bilens levetid.
Hvis der beregnes ny registreringsafgift efter 1. januar 2021 skal det imidlertid ske efter WLTP-normen, hvilket giver udfordringer for motorregisteret, der ikke kan håndtere, at der skal betales grøn ejerafgift efter et sæt forbrugstal og registreringsafgift efter et andet sæt forbrugstal. Derfor må det forventes, at der kan blive opkrævet en forkert registreringsafgift for de pågældende biler, hvor differencen efterfølgende vil blive tilbagebetalt eller efteropkrævet.
Det er muligt at læse alle detaljerne hos Motorstyrelsen i deres nyhedsbrev.