I den senere tid har der været stor fokus på kviklån og reklamer med lånene, hvor låntagerne oftest risikerer uoverskuelig gæld. Men hvad med leasingkampagner for nye bilmodeller?

Et nyt svar fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen til Forsikring & Pension (F&P) fastslår, at man også fremadrettet må køre reklamer og kampagner for leje- og leasingaftaler på biler.

‘Hverken kreditaftaleloven eller lov om forbrugslånsvirksomhed finder anvendelse på forbrugslånsvirksomheder, i det omfang de udbyder leje- eller leasingaftaler, hvor der ikke er fastsat nogen pligt til at købe aftalegenstanden, hverken i selve aftalen eller i en separat aftale’, lyder det i et brev fra styrelsen, der samtidig har konsulteret Finanstilsynet, skriver F&P.

“Dermed er det med Markedsføringslovens paragraf 11 b fortsat muligt for bilforhandlere, leasingselskaber og udlejningsselskaber at reklamere for deres produkter”, siger Eylem Ünüvar, juridisk chef hos AutoBranchen Danmark.