Transportkommissionen med Anders Eldrup i spidsen er på vej med sin delrapport nummer to, der sætter fokus på den vigtige infrastruktur til en transportsektor og personbiler på strøm. Delrapporten forventes fremlagt inden for kort tid.
Rapporten ventes at sætte fokus på udbredelsen af ladestandere, elafgifter, offentligt-private samarbejder, elnettets kapacitet og den teknologiske udvikling.
AutoBranchen Danmark og organisationens medlemmer er meget optaget af en grøn omstilling med et voksende salg af el- og hybridbiler. Men med et stigende salg og en politisk målsætning om minimum 775.000 grønne biler i 2030, vokser presset for at få en langsigtet plan for den vigtige infrastruktur på strøm.
“Otte ud af ti af vores medlemmer oplever fortsat, at der er alt for få ladestandere i deres lokalområde. Det er med til at gøre bilkøberne utrygge, fordi de har svært ved at se en hverdag på strøm hænge sammen. Kunderne har nemlig rigtig mange spørgsmål til opladningsmuligheder og ikke mindst hastigheden af opladningen”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark og tilføjer:
“Problemstillingen er størst uden for de større byer, hvor der kan være meget langt mellem hurtigladere og offentlige ladestandere. Og dem vil mange bilister være afhængige af, fordi de ikke nødvendigvis har en carport eller en garage, hvor de kan opsætte en ladestander. Det håber jeg, transportkommissionen vil adressere og komme med en strategi for”.
Vigtig med fri konkurrence
Tidligere rapporter fra blandt andre Dansk Energi har konkluderet, at der bliver brug for over 860.000 nye ladestandere i Danmark frem mod 2030.
Størstedelen skal sættes op i private hjem, mens der bliver behov for omkring 4.000 lynladere langs især motorvejsnettet og godt 7.500 hurtigladere ved indkøbscentre, arbejdspladser og på andre større p-områder.
“Vi oplever allerede nu, at en lang række aktører er kommet på banen og har indgået samarbejde på tværs for at kunne tilbyde opladning til både private og erhverv. For os er det vigtigste, at alle konkurrerer på samme vilkår”, siger Gitte Seeberg og fortsætter:
“Det her område vil være lig med milliardinvesteringer de kommende år, og derfor skal der selvfølgelig være fri konkurrence og adgang til at byde ind. Det gælder især, når staten eller kommunerne skal indgå samarbejde med private aktører”.
Attraktive afgifter
Et andet og vigtigt element i den grønne omstilling af bilparken er afgifter. Danmark har fået nye bilafgifter, der de kommende år fortsat gør det attraktivt at købe langt de fleste el- og hybridbiler.
Hertil er det politisk vedtaget, at man i 2021 fastholder en godtgørelse for elafgiften. Det betyder, at virksomheder fortsat får størstedelen af elafgiften tilbage, som de betaler for elektricitet, der er anvendt til opladning af el- og hybridbiler.
“Firmaflåder og attraktive vilkår her er af stor betydning for en succesfuld grøn omstilling. Det skyldes, at der indkøbes rigtig mange flådebiler hvert år, og de skal jo helst være så grønne som muligt. Vi ser gerne transportkommissionen kigge nærmere på de områder, hvor afgiftsstrukturen kan fremme omstillingen”, siger Gitte Seeberg.