Sådan styrkes samarbejdet mellem autolakerere og skadesværksteder

AutoBranchen Danmark opretter i starten af 2021 en ny sektion til lak- og karrosserivirksomheder. Et af hovedformålene er at styrke det vigtige samarbejde mellem autolakerere og skadesværksteder.

Det sker, fordi autolakerere og skadesværksteder er tæt forbundet, når det handler om at opgøre forsikringsskader korrekt, så alle led i kæden afregnes efter gældende takster i systemet Autotaks. Det forklarer Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark.

“Samtidig med, at AutoBranchen Danmark øger sit fokus på eftermarkedet, vil vi samtidige øge bevidstheden blandt autolakerere- og karrosseriteknikere om, hvordan de i fællesskab kan løfte bundlinjen og forbedre hinandens forretninger alene ved at arbejde tættere sammen om opgørelserne i Autotaks”, siger Nicky Bobak.

Forståelse for arbejdsopgaver

Moderne autolakering og karrosseriarbejde er teknisk og kompliceret. Og når det er kompliceret er det som regel tidskrævende, og så stiller det ekstra store krav til den skadesopgørelse, som foretages i Autotaks og som sendes til det givne forsikringsselskab.

“Det er vigtigt, at skadesværkstedet og autolakererne er meget bevidst om, hvorfor visse arbejdsopgaver tager tid og kræver tillæg i skadesrapporten. Her vil vi meget gerne gå ind og agere mægler, hvis der er behov for det. For ved at styrke forståelsen og samarbejdet står virksomhederne langt stærkere i dialogen med forsikringsselskaberne”, fortæller Nicky Bobak.

Dialogmøder ude på værkstederne

AutoBranchen Danmark har succes med, når det med Covid-19-restriktioner er muligt, at arrangere dialogmøder – eller ‘gå-hjem-møder’. Her mødes autolakerere og ansatte på skadesværkstederne til faglige møder om det daglige arbejde ude på et værksted.

På møderne har AutoBranchen Danmarks konsulenter bidraget med den nyeste viden om korrekte skadesopgørelser med særligt fokus på de arbejdsopgaver, hvor der kan opstå uenigheder med forsikringsselskaberne. Hertil er der på møderne udvekslet mange gode erfaringer med Autotaks og måde, hvorpå man styrker samarbejdet.

“Der mange processer forbundet med eksempelvis tre- og firelags lakering. Og det er langt fra altid, at denne type af opgaver takseres korrekt. Det kan vi se på nogle af de skadesrapporter, vi med mellemrum vejleder til. Det er blot et af flere eksempler på arbejdsopgaver, hvor mange går glip af omsætning, hvis de ikke er skarp på Autotaks eller hjælper hinanden”, fortæller Nicky Bobak.

AutoBranchen Danmark vil i den kommende tid fortælle mere om det øgede fokus på eftermarkedet med autolakering og karrosseriteknik. Følg med her på hjemmesiden.

Mere om vores Autotaks-support her

Hvad omfatter supporten?2020-08-27T15:06:15+02:00
  • Hjælp til oprettelse
  • Hjælp til login
  • Vejledning til korrekte opgørelser
  • Registrering af fejl og mangler i Autotaks
  • Løbende kurser i brug af systemet
Hvad koster supportfunktionen?2023-01-13T09:21:18+01:00
  • Prisen for hele pakken er 85 kr. (ex. moms) per måned.
  • Adgang til support er forbeholdt AutoBranchen Danmarks medlemmer og brugere af Autotaks.
  • Det er en forudsætning for oprettelse som bruger, at Forsikring & Pension accepterer tilmeldingen.
  • Det er gratis at kalkulere skader.

 

 

Sådan tilmelder du dig vores support2020-08-27T15:14:00+02:00
  • Kontakt os på tlf. 33 25 14 33 eller support@abdk.dk.
  • Ved e-mails skal vi bruge info om: firmanavn, cvr-nummer, mailadresse på kontaktperson samt virksomhedens reparatørnummer.
  • Skriver du ind til os, så husk at notere “Tilmelding til Autotaks” i emnefelt.
  • Så snart vi har modtaget tilmeldingen, sørger vi for at oprette dig som bruger hos Forsikring & Pension.
  • Herefter bliver du kontaktet på telefon og får udleveret bruger-ID, password og hjælp til opsætning.
  • Autotaks ejes og drives af Forsikring & Pension, som til enhver tid fastsætter priser og kriterier for anvendelse og skadeskalkulationer.
  • Yderlige information findes på www.autotaks.dk 
2020-12-18T16:29:15+01:0018/12/2020|Tags: , , |
Go to Top