Når man taler om cookies, så lyder det som en velsmagende småkage fra caféen eller supermarkedet. Det kan dog også være en fil, der giver mulighed for at lagre oplysninger på en brugers terminaludstyr (computer, tablet, telefon) med det formål at indhente data fra brugeren.
Hvis en virksomhed har en hjemmeside, så har virksomheden også pligt til at have styr på sine cookies – altså at kende til dem og sørge for, at de besøgende på hjemmesiden også bliver orienteret om visse cookies. Tidligere i år udsendte Erhvervsstyrelsen en ny vejledning om, hvordan cookies skal håndteres på hjemmesider. Sagt på nogenlunde almindeligt dansk, er formålet ganske enkelt at beskytte personer imod, at deres færden på nettet systematisk registreres uden deres samtykke.
AutoBranchen Danmark har derfor udarbejdet en cookie-guide, som kan give inspiration til, hvordan cookies gribes an, og som i punktform forklarer, hvordan cookies virker, og hvordan din virksomhed skal informere om dem. Find cookieguiden her (kræver medlemsadgang)
Forskellige typer af cookies
Der er forskellige typer af cookies, og det er ikke alle, du skal orientere de besøgende på din hjemmeside om.
Tekniske cookies sørger for, at hjemmesider fungerer, og at brugerne forbliver logget ind. Det er fx tekniske cookies, som husker, hvad en bruger har lagt i sin indkøbskurv på en webshop. Tekniske cookies samler ikke informationer om, hvad brugerne søger efter på nettet, og du skal heller ikke informere brugerne om tekniske cookies eller indhente deres samtykke.
Statistik-cookies skal du derimod informere brugerne om. Disse indsamler besøgsstatistik, og de besøgende på hjemmesiden skal informeres om den, lige som de skal give samtykke.
Med en markedsføringscookie skal du også informere brugerne og indhente deres samtykke. En markedsføringscookie indsamler brugeres digitale fodspor, og hvad brugeren interesserer sig for. Den bruger sin indsamlede viden til at vise personrettede annoncer for brugeren. Facebook Pixel er et eksempel på en markedsføringscookie, mange har installeret på hjemmesiden. Denne bruges typisk med henblik på at markedsføre målrettet mod brugere, der har besøgt din hjemmeside.
Når du indhenter samtykke på statistik- og markedsføringscookies, så skal samtykket foretages aktivt at brugeren. Det skal være frivilligt, specifikt og informeret.
En ”Gå videre”-knap er ikke længere gyldigt samtykke. Funktionen ”Afvisning af cookies” skal være lige så synlig som den funktion, brugeren skal bruge for at give samtykke.
Se mere i cookieguiden, der har masser af letforståelige illustrationer ➡️
(Guiden kræver medlemslogin). Er du medlem eller ansat hos en medlemsvirksomhed hos AutoBranchen Danmark, men har problemer med at login, kan du kontakte Casper Albæk Nørgaard på email can@abdk.dk, der kan give dig adgang.