Bemærk, at denne artikel er udarbejdet før fremlæggelsen af de nye bilafgifter den 4. december 2020. Vi henviser i stedet til vores store tema-univers:
Regeringens udspil til nye bilafgifter kan gøre en lang række populære biler dyrere næste år, viser beregninger fra Skatteministeriet. Det er især ejere af konventionelle biler, som står til at få en ekstraregning, hvis regeringens udspil gennemføres.
Det betyder, at alt fra en Citroën C1 og til en BMW 7-serie står til prisstigninger, hvis regeringens målsætning om 500.000 grønne biler skal nås i 2030. Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, fremhæver, at det er vigtigt, at alle bilejere får råd til at komme med på en grønnere bølge.
“Biler i Danmark er generelt pålagt meget høje afgifter, og den grønne omstilling er mest effektiv, hvis det store flertal kommer med. I Danmark findes der flest købere til biler i de mindste segmenter, men lige nu findes der få elbiler i de små klasser. Det kan skævvride den grønne omstilling”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
En Citroën C1 bliver ifølge Skatteministeriet 1.100 kr. dyrere i anskaffelse, en VW Passat 10.900 kr. dyrere og en BMW 7-serie 53.800 kr. dyrere. Du kan se en liste over bilmodeller, som stiger i pris, nederst på siden.
Rammer visse hybrider
I forhold til priserne på pluginhybrider i 2020 vil udspillet fra regeringen betyde prisstigninger for plugin-hybrider i 2021. Forslaget betyder, at populære plugin-hybrider som VW Passat og Kia Niro vil stige med hhv. 53.300 og 74.200 kr. i anskaffelsespris ved indgangen til 2021.
Hvis Folketinget afviser regeringens forslag og ikke finder en anden løsning, vil plugin-hybridernes registreringsafgift automatisk stige fra 20 til 65 procent af afgiften fra nytår, samtidig med at bundfradraget fjernes. I forhold til det scenarie vil regeringens forslag medføre, at en BMW i3 plugin hybrid bliver 11.300 kr. dyrere, mens en Prius Hybrid stiger 4.600 kr. Omvendt får eksempelvis en VW Passat i plugin hybrid-version et nedslag i prisen på 22.900 kr.
“Hybridbiler er steget voldsomt i popularitet, og for mange kan de være første skridt på vejen til en fremtid på strøm. Derfor er det positivt, hvis flere danskere vælger hybridbilerne, og selvfølgelig samtidig sørger for rent faktisk at lade dem op og udnytte muligheden for at køre rundt uden den almindelige motor er tændt”, fortæller Gitte Seeberg.
Pris på billige elbiler holdes i ro
Elbiler under 400.000 kr. står til at blive pålagt 65% af den fulde afgift i 2021, hvis der ikke politisk vedtages andet. Regeringen vil dog med sit udspil bremse den afgiftsstigning og samtidig holde fast i et højt bundfradrag, så prisen på mange elbiler falder og holder det prisniveau, vi kender i dag.
“2020 har indtil videre været elbilernes bedste år i Danmark, og rigtig meget af det salg kan tillægges afgiftsfritagelsen for elbiler under 400.000 kr. Det vigtigste er dog, at der kommer ro om afgifterne, så både forbrugerne og bilforhandlerne ved, hvad de går ind til allerede i 2021 og de næste mange år”, siger Gitte Seeberg.
Forhandlingerne om afgifterne trækker desværre ud på Christiansborg. AutoBranchen Danmark presser på for, at politikerne snarest kommer med en afklaring, så branchen og kunderne ved, hvordan afgifterne kommer til at se ud de næste mange år.
Sådan kan prisstigninger se ud i 2021
En lang række bilmodeller kan stige i pris i 2021 – både som følge af de nuværende aftaler på området og som følge af regeringens forslag til nye afgifter.
- Regeringens udspil til afgifter på elbiler findes her
- Regeringens udspil til afgifter på hybridbiler findes her
- Regeringens udspil til afgifter på konventionelle biler findes her
Kilde: Skatteministeriet