Motorstyrelsen vil fremover bruge en ny datamodel og et koordineringsforum i styrelsen til at komme svindel med importbiler til livs. Det skriver Motorstyrelsen i en pressemeddelelse.
Datamodellen indeholder pristjek, registreringssyn og virksomhedernes brug af månedsangivelser. Hertil indarbejdes viden fra vejledning over for de givne virksomheder, så man bliver klogere på hele sagsforløb.
Et såkaldt koordineringsforum i Motorstyrelsen skal hertil bruges til at sætte ind med vejledning, kontrol og eventuelle sanktioner de steder, hvor data viser behovet.
Ifølge Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist i AutoBranchen Danmark, er det godt, at der kommer ekstra kontrol rettet konkret mod de virksomheder, der har svært at ved efterleve reglerne. Det er noget, som AutoBranchen Danmark længere har efterspurgt.
“Desværre ødelægger få virksomheder med importbiler det for de mange, som holder sig til reglerne. Alle har interesse i, at de brodne kar fjernes, så branchen som helhed arbejder ud fra det samme regelsæt”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og tilføjer:
“Men som Motorstyrelsen også noterer, er vejledning vigtig, fordi reglerne på området kan være komplicerede. Og det er langt fra altid af ond vilje, at der begås fejl i virksomhederne”.
Motorstyrelsen har i forbindelse med datamodellen udarbejdet en virksomhedsoversigt over de selskaber, hvor sandsynligheden er størst for, at de på baggrund af historik og data ikke efterlever reglerne på området.
Et men ved klagesager
AutoBranchen Danmark er derfor overordnet set tilfreds med det nye, målrettede kontroltiltag. Men AutoBranchen Danmark er spændt på, hvordan systemet kommer til at virke i praksis.
“Vi vil selvfølgelig holde øje med, om systemets data er retvisende for, hvilke virksomheder, der reelt set har udfordringer med at overholde reglerne. Motorstyrelsen har på et motorkontaktudvalgsmøde blandt andet oplyst, at styrelsens datamodel ikke tager højde for, om virksomhederne får medhold i efterfølgende klagesager”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.
På mødet i motorkontaktudvalget oplyste Motorstyrelsen desuden, at der i 2020 var en gennemsnitlig reguleringsprocent i værdifastsættelser på 50%.
Data bruges til vejledning
Hos Motorstyrelsen selv fortæller direktør Jørgen Rasmussen, at datamodellen skal være med til at udpege de dele af regelsættet på importområdet, som oftest skabe problemer, så styrelsen kan sætte ind med vejledning.
”Med den nye model får vi et dataunderstøttet og præcist indblik i, hvilke virksomheder som har udfordringer med at følge reglerne. Det betyder, at vi i højere grad kan målrette vores kontrol og vejlede de virksomheder, der har behov for hjælp til at forstå afgiftsreglerne”, siger Jørgen Rasmussen i pressemeddelelsen.