“Når vi sætter værdi på et køretøj, skal vi have indsigt, lytte og arbejde med høj faglighed. Det hverken er eller skal være Hjallerup Marked, når en bil værdifastsættes af Motorstyrelsen”.

Jørgen Rasmussen taler om det berømte, berygtede hestemarked i Hjallerup i Nordjylland og så en af hans absolut vigtigste opgaver som ny direktør i Motorstyrelsen i Aalborg fra 1. september 2020.

Den erfarne embedsmand, der siden midten af 1990’erne har arbejdet med skatteforvaltning, omtaler en af nøgleområderne for styrelsen – nemlig værdifastsættelse af køretøjer. Et område, som af og til udløser frustrationer mellem styrelsen og autobranchens parter.

“Siden den 1. juli (2020, red.) har det været Motorstyrelsen, som har varetaget opgaven med at fastsætte værdien og angive afgiften af køretøjer, der anmeldes til eksport. Det er en opgave, som vi har stor erfaring med i forvejen, så det er ikke nyt for os. Det er ingen hemmelighed, at værdifastsættelse af køretøjer kan være komplekst og føre til uoverensstemmelser mellem os som myndighed og de borgere eller virksomheder, der skal betale afgiften”, siger Jørgen Rasmussen og tilføjer:

“Men vi lytter altid til borgere og virksomheder, der mener, at vi har ramt skævt ved en værdifastsættelse. Så jeg synes, at vi er imødekommende og fleksible”.

Bruger sidemandsoplæring 

Så hvis jeg er bilforhandler og skal have et køretøj værdifastsat hos Motorstyrelsen – hvordan sikrer du så, at dine medarbejdere har indsigt i motorer, ekstraudstyr, kilometerstand og så videre, som kan gøre værdifastsættelsen af køretøjer kompleks?

“Vi arbejder lavpraktisk med sidemandsoplæring, hvor meget erfarne kolleger hjælper deres nye kolleger. På den måde deler dem, som ved rigtig meget om biler, udstyr og så videre, deres viden med dem, der ved lidt mindre om biler”, siger Jørgen Rasmussen og fortsætter:

“Motorstyrelsen har lige så stor interesse i, at værdifastsættelsen af et køretøj bliver så korrekt som muligt fra start. Det er vores kerneopgave at sikre korrekt afgiftsberegning og høj træfsikkerhed i værdifastsættelsen af køretøjer, og det bestræber vi os på at gøre hver eneste dag. Vi er en myndighed og har ansvar for mange sager, og derfor effektiviserer vi hele tiden på vores processer”.

Semi-automatisk system er vigtigt

I marts i år vandt virksomheden Auto IT et udbud om at hjælpe med at bygge den såkaldte semi-automatiske værdiberegner, som bliver et vigtigt værktøj for Motorstyrelsen. Den skal på sigt gøre processen med at værdifastsætte køretøjer mere præcis og nedbringe sagsbehandlingstiden.

Hvornår kan bilforhandlere og autobranchen forvente, at systemet er oppe at køre?

“Jeg kan ikke sætte en startdato på, men jeg ved, at 2021 bliver et vigtigt år. Systemet skal gennemtestes – også af branchen selv – så vi sikrer, at alle får et system, som alle forstår. Hovedformålet er, at der kommer større gennemsigtighed, når Motorstyrelsen værdifastsætter køretøjer. Og at vi får et fælles udgangspunkt for at tale ud fra”, siger Jørgen Rasmussen.

“Hovedbudskabet er igen, at jeg og vi som styrelse vil gøre alt, vi kan for at sikre, at den værdifastsættelse vi sender afsted, er rigtig. Og er en bilforhandler uenig med værdien, skal vi tage dialogen. Det er vigtigt for at opretholde en styrelse i øjenhøjde med branchen”.

Jørgen Rasmussens personlige forhold til biler

  • Jørgen Rasmussens interesse for biler og motorområdet startede, da han tilbage i 2008 var med til, at Skat overtog opgaven med udlevering af nummerplader fra politiet.
  • Siden da har han fulgt med i den højteknologiske udvikling, som autobranchen og biler er midt i for tiden.
  • Selv elsker han familiens Volkswagen Lupo 3L TDI. Ifølge Jørgen Rasmussen er den lidt af en kultbil efterhånden, og den nye Motorstyrelsen-direktør forventer at holde garage-fest, når bilen meget snart runder 500.000 km.

CV

  • 2020 – nu: Direktør i Motorstyrelsen
  • 2018 – 2020: Underdirektør i Motorstyrelsen
  • 2013 – 2018: Underdirektør i Fogedafdelingen, SKAT
  • 2015 – 2016: Konstitueret direktør i Inddrivelse, SKAT
  • 2012 – 2013: Skattedirektør i Kundecenter Erhverv, SKAT
  • 2009 – 2011: Viceskattedirektør i Sagscenter Erhverv, SKAT
  • 2007 – 2008: Fungerende fagchef for kundeservice og fagchef for indsatsområdet, SKAT
  • 2006 – 2007: Afdelingsleder i kontrolafdeling, SKAT
  • 2001 – 2005: Funktionschef i Aalborg, SKAT
  • 2000 – 2001: Revisionsmedarbejder med fokus på store selskaber, SKAT
  • 1994 – 2000: Kontrol- og revisionsmedarbejder ved Told og Skat i Viborg
  • 1991 – 1994: Revisor hos BDO Danmark

Kilde: Motorstyrelsen