Her er detaljerne i Eldrups nye registreringsafgift

Transportkommissionen har foreslået en ny og grønnere registreringsafgift. Her kan du se de præcise satser og tilskud, som kommissionen foreslår.

Som AutoBranchen Danmark tidligere har beskrevet, har transportkommissionen under ledelse af fhv. Dong-direktør Anders Eldrup fremlagt fire modeller, der bliver udgangspunkt for forhandlingerne om en ny registreringsafgift. De fire modeller er en værdibaseret registreringsafgift, men med et teknisk element i form af tillæg for udledning af CO2. Såfremt Folketinget vælger at følge kommissionens anbefalinger, vil ændringerne i registreringsafgiften efter planen træde i kraft allerede til nytår.

Herunder kan du se de fire modeller.

Sammenligning af effekter af afgiftmodeller2020-09-11T12:26:54+02:00

Transportkommissionen mener, at politikerne bør benytte model tre, der har den bedste balance mellem behovet for CO2-reduktioner, hensynet til samfundsøkonomien og bilejerne.

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg deler kommissionens opfattelse:
”Der har været meget snak om en mio. elbiler i 2030, men det har altid været meget optimistisk. Sidst vi spurgte medlemmerne til emnet, troede kun tre procent på det. Kommissionens rapport viser også, at den løsning er for dyr. Derfor tror jeg, at politikerne i sidste ende vil vælge model tre, evt. med nogle ændringer. Model et og to er ikke grønne nok i den nuværende version til for alvor at komme i spil”.

I tabellen i bunden af artiklen kan du se satserne i den registreringsafgift, som kommissionen har foreslået. Den nye registreringsafgift øger antallet af skalaknæk fra et til to. I hvert skalaknæk skal der betales en procentsats, som er afhængig af bilens CO2-udledning.

Blandt de foreslåede ændringer er også at bilens sikkerhedsfradrag fjernes ligeså med fradrag og tillæg for energieffektivitet.

Derudover indføres der et tillæg i registreringsafgiften per gram CO2, som bilen udleder. Biler der udleder over 125 gram CO2/km, får et endnu større tillæg for den del, der ligger over 125 gram.

Ligeledes indføres der et bundfradrag i registreringsafgiften for alle biler. Dertil kommer endnu et bundfradrag til hhv. el- og hybridbiler.

I tabellen herunder fremgår kommissionens forslag til ændringer i motoransvarsforsikringsafgiften, en årlig vejafgift og et kontant tilskud til elbiler i perioden 2021-30.

Afgiftmodel – omlægning for personbiler2020-09-11T12:36:07+02:00

2020-09-14T12:22:30+02:0014/09/2020|
Go to Top