Artiklen er en del af Magasinet AutoBranchen Danmark nr. 3, som du kan læse her.
En eftermarkedselev arbejder med flere kasketter, og han eller hun kan uden problemer skifte mellem værksted, reservedele og salg.
Selv om han stadig bare er elev, har Mathias Relund Jellesø en høj stjerne hos STS Biler i Herning. Han kan nemlig lidt af det hele og udfører den opgave, han bliver sat til – eller den opgave, som en kunde stiller foran ham. Faktisk spiller det ingen rolle, om opgaven handler om værksted, reservedele eller salg.
”Når en kunde eller en gæst, som vi gerne vil kalde dem, der besøger vores butik, kommer ind, så møder man Mathias, og han kan klare alle opgaverne. Han booker bilen ind til mekanikeren, han plukker reservedele i kassen til mekanikeren, og selv om han er i Herning, laver han faktisk også opfølgning på vores mersalg i alle fem afdelinger,” fortæller Jesper Videbæk, der er servicechef hos STS Biler i Herning.
Med andre ord så favner eftermarkedseleven bredt, og for Jesper Videbæk som servicechef betyder det, at han kan frigive noget af sin egen tid til andre opgaver.
Hos STS Biler er man begyndt at sælge elcykler som en del af repertoiret. Hvis en kunde er usikker på, om bil nummer to er nødvendig, kan elcyklen være et alternativ. Og rent internt kan værkstedet bruge elcyklerne som et alternativ for de kunder, som har en bil til service og ellers skulle bruge en lånebil til en kortere distance. Mathias Relund Jellesø har fået ansvaret for det praktiske som følger med at sælge elcykler – udstilling, opstilling, koordinering mv. Eftermarkedseleven er ganske enkelt blevet betroet opgaven med et helt nyt markedsområde.
”Han er omstillingsparat og klar til at tage fat, fordi han ved noget om mange ting.” fortsætter Jesper Videbæk.
Mathias Relund Jellesø skal lave fagprøve på skolen inden jul, og når han er færdig med sin uddannelse til marts 2021, er der også en plan for fremtiden.
”Jeg har talt med vores ledelse om, at jeg skal blive her i virksomheden. Det vil jeg rigtigt gerne, så jeg er selvfølgelig glad for, at de også ser mig som en del af fremtiden,” fortæller han.
”Jeg er virkelig glad for min rolle. Jeg har en bred berøringsflade i organisationen og med kunderne.
Uddannelsen Eftermarkedselev er ”født” på handelskostskolen BC Syd i Mommark, hvor størsteparten af autobranchens sælgere og ledere uddannes. Til at begynde med var uddannelsen særligt populær blandt Toyotas forhandlere, men den kan være et godt indspark til langt flere virksomheder i autobranchen – også forhandlere, der ikke er mærkeforhandlere.
Mathias Relund Jellesø fortæller, at han får en bred uddannelse, som giver ham indsigt i temmelig meget forskelligt hos en bilforhandler, og det er faktisk sådan, at undervisningen indeholder alle emner fra bilhuset med det formål at sikre en bred forståelse af alle opgaver i virksomheden.
”Vi fornemmer, at flere virksomheder vil samle værksted og reservedele i en samlet afdeling for eftermarkedet, og det giver rigtig god mening. Der har tidligere hersket en skjult og til tider usund konkurrence mellem de to afdelinger, som sikkert har resulteret i et samlet økonomisk tab for virksomheden,” siger Johnny Nedergaaad, uddannelsesleder på BC Syd.
”Ser man på kunden, så har han eller hun jo nødvendigvis heller ikke ønske om at skulle henvende sig til to forskellige medarbejdere for at bestille udstyr til sin bil og have det monteret. I fremtiden tror vi på, at bilforretningerne i stigende grad vil samle funktionerne på eftermarkedet og deraf få brug for medarbejdere, der har en bredere forståelse for den samlede værdikæde,” fortsætter han.