Denne artikel er fra AutoBranchen Danmarks medlemsblad Magasinet AutoBranchen Danmark. Læs hele magasinet her
Med over 40 år på bagen har Linding Biler A/S i Varde prøvet lidt af hvert. Men som hos rigtig mange andre bilforhandlere har perioden med corona-nedlukningen været temmelig udfordrende og en helt uprøvet situation for bilhuset. I takt med at både det danske samfund og flere af de europæiske lande så småt er begyndt at åbne igen, er der opstået en helt ny situation med hensyn til udbuddet af brugte biler. Det fortæller Jes Linding, der er indehaver af Linding Biler.
”En kombination af lukkede bilfabrikker og en kraftig efterspørgsel på biler til hurtig levering har tømt mange lagre rundt omkring i Europa. Det oplever vi blandt andet hos nogle af de bilauktioner, vi benytter os af. Kort sagt kan udbuddet ikke følge med efterspørgslen lige nu”, siger Jes Linding.
”Det ser med andre ord ud til, at der har været en opsparet lyst hos mange forbrugere til at købe en bil. Da det har været svært at kunne levere en række nye bilmodeller, er der opstået mangel på biler. Også værdifastsættelse, som er tidskrævende og som nu er overgået til Motorstyrelsen vil fylde meget”, siger Jes Linding og supplerer:
“Sidst, men ikke mindst, vil transportkommissionens udspil præge efteråret 2020. Det hører sammen med de igangværende forhandlinger om bilafgifterne”.
Stabilt brugtbilssalg
Bilbasen/ Bilinfo lavede i løbet af ugerne i april 2020 en række løbende målinger på, hvordan brugtbilssalget forløb. De uger var nogle af de mest markante og kritiske måneder med hensyn til nedlukningen. På trods af det lå brugtbilssalget forholdsvist stabilt, både med hensyn til annoncer, liggetid og prisreguleringer.
”Vi mærkede dog en klar nedadgående efterspørgsel umiddelbart efter statsministerens nedlukning. Det er langsomt ved at rette sig, og år til dato er vi efterhånden nogenlunde på niveau med 2019. Men det manglende udbud kan presse både os og mange andre, både på import og eksportsiden”, siger Jes Linding.
Udspil kan føre til opbremsning
Efteråret 2020 vil også være præget af det udspil fra Transportkommissionen, som landede i begyndelsen af september. Heri lægger formanden Anders Eldrup og følgegruppen op til i alt fire afgiftsmodeller, der skal sørge for, at der i 2030 er mellem 500.000 til 1.000.000 grønne biler på vejene.
Men snakken og debatten om afgifter vil, som så mange gange før, præge bilsalget i de kommende måneder, forudser Jes Linding.
”Alle sad jo og fulgte med den dag, Transportkommissionen fremlagde sit udspil. Men tiden efter kan blive præget af usikkerhed blandt forbrugerne om, hvor prisen på eksempelvis en elbil lander næste år. Eller om dieselbiler straffes. Det kan få mange til at udskyde eller droppe et bilkøb, og det skaber generel usikkerhed i branchen”, siger han.
”Som uafhængig brugtbilsforhandler med relativt nye biler er jeg ikke så nervøs for vores forretning, fordi vi kan omstille os ret hurtigt. Og vi er ikke underlagt deciderede salgskrav fra en importør. Men det er mange andre, og her vil den tiltagende debat om afgifter nok kunne mærkes”, forudser Jes Linding.
Denne artikel er fra AutoBranchen Danmarks medlemsblad Magasinet AutoBranchen Danmark. Læs hele magasinet her