Et digitalt skrotsystem baseret på NemID og udbetaling til bilejernes NemKonto har siden årsskiftet betydet, at over 32.000 danskere har skrottet bil ‘digitalt’. Men forhøjede skrotpræmier, eksempelvis til at fjerne gamle dieselbiler, er blevet håndteret med konventionelle skrotningsattester på papir.

Ved den seneste skrotpulje på 26 mio. kr., som udløb i marts 2020, blev godt 9.000 ældre dieselbiler fra før 2005 skrottet. Men for at få del i den forhøjede skrotpræmie for dieselbiler, skulle der hos autogenbrugeren udfyldes en diesel-attest sammen med en traditionel skrotningsattest. Begge papir-attester skulle derefter sendes til Miljøordning for Biler. Derfor var det ikke muligt at benytte det digitale skrotningssystem.

Bør kombineres

Mie Holm Jørgensen er jurist hos Danmark og får regelmæssigt spørgsmål om netop reglerne for skrotning af biler. Hun håber, at man på sigt kan kombinere både en forhøjet skrotpræmie og det digitale setup.

“Skrotningssystemet er blevet digitaliseret, men man er ikke i mål endnu. Perioderne med forhøjede skrotningspuljer har vist sig ret effektive, så det er meget sandsynligt, at politikerne vil ty til flere af dem i fremtiden. Derfor skal det digitale system selvfølgelig også kunne håndtere eksempelvis en diesel-attest”, siger Mie Holm Jørgensen.

Bliver digital ved næste pulje

Hos Miljøstyrelsen forstår kontorchef Anne Elizabeth Kamstrup godt, at det kan virke lidt malplaceret, at den forhøjede skrotpræmie på dieselbiler skulle håndteres på papir, når almindelige skrotninger kunne klares digitalt.

“Da puljen til at skrotte ældre dieselbiler blev offentliggjort, prioriterede vi sammen med Dansk Producent Ansvar (DPA), som har udviklet platformen, at sikre et velfungerende, digitalt system. Det betød på det tidspunkt, at attest i forbindelse med dieselbiler fortsat blev udfyldt fysisk”, siger Anne Elizabeth Kamstrup og fortsætter:

“Men hvis der skulle være et politisk ønske til nye puljer i fremtiden, kan det digitale system godt håndtere det, så hele processen kan foregå online med de sikkerhedsfunktioner, det omfatter”.

Forhøjet præmie bør være permanent

Den seneste skrotpulje på 26 mio. kr. blev åbnet 24. februar 2020 og blev allerede opbrugt 11. marts. Skrotpuljen gav en øget skrotpræmie for dieselbiler ældre end år 2006 på 5.000 kr. mod normalt 2.200 kroner. Og skrotpuljen medførte at 9.000 gamle og forurenende biler blev fjernet fra de danske veje.

AutoBranchen Danmark mener, at politikerne bør åbne en ny permanent pulje, fordi metoden viser sig yderst effektiv. Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, uddyber:

”En højere skrotpræmie bør gøres permanent, og der bør hurtigst muligt åbnes for en ny pulje. En grøn omstilling af vores bilpark er mest effektiv, hvis der er gevinster i begge ender for forbrugerne. Både når de køber bilerne, men også når forbrugerne vil af med de mest miljøskadelige”, siger Gitte Seeberg.

Sådan fungerer digitalt skrotsystem

  • Bilejeren kan med det digitale skrotningssystem begynde skrotningen hjemmefra via Borger.dk med deres NemID.
  • Borgeren vælger autogenbrugeren fra en godkendt liste.
  • Både borgere og autogenbrugerne slipper for papirarbejde, da det i stedet klares digitalt.
  • Sidst registrerede ejer af bilen får udbetalt skrotningsgodtgørelsen direkte til sin NemKonto.