Bilsalget for marts 2021 kan opsummeres i tre punkter:
- Flere bilsalg end i januar og februar tilsammen.
- Elbilerne tilbage på sporet.
- Tesla og VW i hård kamp i elektrisk salg.
1. Kraftig fremgang til samlet salg
Langt de fleste nybilsforhandlere kan skrive under på, at årets første to måneder har været nogle af de hårdeste i nyere tid. 23.734 nyindregistrede biler i marts betyder dog, at måneden ender med at blive bedre end januar og februar tilsammen. Det viser de nyeste tal fra De Danske Bilimportører.
“Udviklingen er meget glædelig, men også lidt overraskende, fordi der med godt en uge tilbage af marts ikke var nogen indikationer på, at der ville komme en ketchup-effekt. Heldigvis var der fuld tryk på indregistreringerne de sidste dage af marts, og det er rigtig positivt, når salget har ligger 30 til 40 procent under normalen i starten af året”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
2. Mere strøm på elbilerne
Salget af elbiler har været mere eller mindre opadgående siden starten af 2020, men i februar 2021 måtte elbilerne også indkassere en tilbagegang.
I marts fik elbilerne dog nyt strøm på batterierne, og der blev indregistreret 2.074 biler. Samler man op på første kvartal, udgør elbilerne 6,8% af det samlede salg, og det vidner om, at elbilerne begynder at være en reel faktor i det danske bilsalg.
“De forhandlere, der har har et bredt udvalg af elektriske modeller, har fremgang i øjeblikket. Det gælder både med hensyn til nye og brugte biler, hvor salget går historisk hurtigt. Det vidner om, at flere danskere kan få en hverdag til at hænge sammen på strøm, og det tyder også på, at flere firmabiler, udlejningsbiler og lignende kommer til at køre på batterier”, fortæller Gitte Seeberg.
Også plugin hybridbilerne sælger historisk godt, hvilket betyder, at hver femte nye bil i marts var en plugin.
3. Tesla og VW i nærkamp
Få producenter haft held til at overhale Tesla i kampen om de elektriske biler i Danmark de senere år, hvor primært Tesla Model 3 har været populær som både ny og nu også brugt. Men nu er freden for alvor forbi for Tesla, og den lige nu stærkeste konkurrent er ikke hvem-som-helst. Volkswagen har med sin ID. 3 og nu også SUV’en ID. 4 for alvor taget kampen om med det amerikanske mærke.
“Mange af de helt store lanceringer af nye modeller i øjeblikket kredser om elbiler, og derfor har stadig flere bilproducenter taget kampen op. Det betyder også, at både privatpersoner og firmaer tager teknologien til sig. Det næste store skridt er, at man politisk sikrer, at infrastrukturen til at oplade elbilerne følger med, men også her kommer der sandsynligvis større afklaring i løbet af foråret”, siger Gitte Seeberg.
Tal og grafik
Herunder finder du et mere detaljeret markedsoverblik lavet af AutoBranchen Danmark på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.