Artiklen er en del af Magasinet AutoBranchen Danmark nr. 3, som du kan læse her.
Danske bilkøbere har købt brugt som aldrig før i 2020 på trods af coronakrisen. Nedlukning af produktionen og manglen på nye biler har betydet, at der er foretaget næsten 15% flere handler med brugte biler i 2020 i de seneste fem måneder end året før. Den viser en stor opgørelse, som Bilbasen har foretaget for AutoBranchen Danmark.
Det er især mikrobilerne, som danskerne køber brugt, men også el- og hybridbiler er meget efterspurgte og er på markedet i relativ kort tid. Overordnet set har de sidste fem måneder været historisk gode for brugtbilssalget i Danmark, forklarer Jan Lang, der er Head of Market Insight hos Bilbasen.
”Grundlæggende set viser brugtbilsmarkedet i Danmark sig at være mindre konjunkturfølsomt end salget af nye biler, der er faldet med over 18 procent i 2020. Men efterspørgslen efter personbiler blandt danskerne har været lige så stor, som før krisen satte ind, og når man ikke har kunnet købe en ny bil, har rigtig mange kigget og købt brugte biler”, siger Jan Lang fra Bilbasen.
Tallene bag analysen:
Den perfekte storm
Når man nærlæser tallene for transaktioner på Bilbasen, er der en god sammenhæng mellem den opadgående kurve med brugtbilssalget kontra nedlukningen af store dele af Europa, de lukkede bilfabrikker og opbremsningen i mulighederne for levering af nye biler.
”Det er især i månederne fra maj til september 2020, at danskerne har skruet kraftigt op for deres køb af brugte biler. Kigger vi på år til år sammenligningen mellem 2019 og 2020, ligger brugtbilssalget stadig næsten 5 procent højere på trods af den verdensomspændende pandemi og de efterfølgende økonomiske konsekvenser for Danmarks økonomi”, fortæller Jan Lang og fortsætter:
”Det, der i første omgang var en sundhedsmæssig krise, gik hen og blev en finansiel krise. Hurtigt udviklede det sig til den perfekte storm for nybilssalget, der i flere måneder led nogle markante knæk. Men på trods af det, viser tal fra Vejdirektoratet, at rigtig mange danskere fortsat har haft et stort kørselsbehov. Og i perioder, hvor færre har valgt tog, bus og metro, har salgskurven for de brugte biler været opadgående, fordi bilerne var til rådighed på markedet og kunne leveres hurtigt”, forklarer Jan Lang.
Afgift-uro kan ændre meget
Der er dog altid et men. Det gælder også med hensyn det rekordhøje brugtbilssalg i 2020, der i flere måneder har ligget på over 54.000 solgte biler pr. måned. Det store men er den afgiftsdebat, som er opstået på Christiansborg i kølvandet på dels transportkommissionens udspil den 7. september 2020 og så regeringens efterfølgende udspil til nye bilafgifter.
Ifølge en medlemsundersøgelse fra september udført af AutoBranchen Danmark mener knap 60% af bilforhandlerne, at salget allerede stoppede op kort tid efter transportkommissionens offentliggørelse. Den negative udvikling risikerer at fortsætte, så længe politikerne åbenlyst diskuterer afgifterne på elbiler, hybriderne eller konventionelle biler. Det mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
”Desværre vil mange bilforhandlere i Danmark få et deja–vu med hensyn til opbremsningen i bilsalget. Der har været tre store omlægningerne af bilafgifterne de senere år, og hver gang er salget bremset op på grund af den offentlige afgiftsdebat. Det er virkelig frustrerende at være erhvervsdrivende under de vilkår, og det skaber med god grund utryghed blandt forbrugerne. Derfor er vores store appel, at man politisk fastlægger en langsigtet plan for afgifterne, som gælder minimum i de næste 10 år og bliver bredt politisk funderet”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Mere frie i deres beslutning
Tilbage ved Jan Lang er bekymringen for brugtbilsmarkedet ikke i udbrud. Men afgift-debatten på Christiansborg vil forplante sig til flere forgreninger af autobranchen – også salget af brugte biler.
”Generelt er fleksibiliteten hos brugtbilsforhandlerne større end hos nybilsforhandlerne, fordi brugtbilsforhandlerne i lettere grad kan omstille deres lager med hensyn til biler, der tilgodeses af afgiftsniveauet eller omvendt. De er knap så låste og kan eksempelvis hurtigt eksportere bilerne på tværs af mærker. Eller omvendt importere forskellige mærker og modeller. Men det er klart, at hvis der er uklarhed om de kommende bilafgifter i månedsvis, vil det smitte af på det samlede bilsalg i Danmark”, siger Jan Lang.