En opdatering til Autotaks betyder, at inaktive brugere af systemet, som aldrig sender rapporter til et forsikringsselskab og kun benytter systemet til egne interne tilbudsberegninger, får lukket deres adgang til systemet. Det sker for at reducere antallet af inaktive brugere.
Jørgen Petersen er forsikringskonsulent hos AutoBranchen og sidder til dagligt og yder support til medlemmer og brugere af Autotaks.
“Opdatering af Autotaks vil betyde, at brugeren bliver markeret som inaktiv, hvis den rapport, der arbejdes på i kladdeform, ikke sendes til godkendelse og altså udveksles mellem bruger og forsikringsselskab”, fortæller Jørgen Petersen.
Eurolak bliver afgørende
Fremover bliver det afgørende at have adgang til systemet Eurolak. Det vil fremover være det eneste system, hvor autolakerere vil kunne udarbejde tilbud og opgøre lakskader, uden at beregninger nødvendigvis skal sendes videre til forsikringsselskabet.
Som medlem af AutoBranchen Danmark og Autotaks-bruger via AutoBranchen Danmark kan virksomheder få adgang til Eurolak. Eurolak er det system, som det danske Autotaks trækker sine data ud fra. Autotaks, der som bekendt ejes og drives af Forsikring & Pension (F&P), er afgørende for alle som udbedrer lak- og karrosseriskader på biler i Danmark.
“Eurolak kan bruges som en prisberegner af lakskader og tilbud. AutoBranchen Danmark bruger ofte Eurolak til at kontrollere skadesrapporter, hvis der er mistanke om fejl eller mangler i Autotaks”, forklarer Jørgen Petersen.
Bag om Eurolak
Eurolak er et program til at prisberegne lakskader på biler. Det er et fælles-europæisk baseret system, som blandt andet leverer data til det danske Autotaks.
Eurolak kan fungere som dobbeltkontrol af blandt andet arbejdsløn, arbejdstimer, materialevalg og behandlingsmønstre. Det kræver medlemsskab af AutoBranchen Danmark for at få adgang til Eurolak-systemet. Du kan læse mere om et medlemsskab her.