Salget af nye biler faldt med 23,7 procent i EU-landene i 2020. Faktisk blev der i året, hvor corona-pandemien gjorde sit indtog i Europa i februar solgt tre millioner færre nye biler end året før. Det viser nye tal fra ACEA (European Manufacturers Association), sammenslutningen af bilproducenter i Europa.
Størst fald var der i Spanien med 32,3 procent. Dernæst Italien med 27,9 procent og Frankrig med 25,5 procent. Selv et stort marked og normalt købedygtigt marked som Tyskland så et fald på 19,1 procent i forhold til 2019.
Også i Danmark gjorde corona-pandemien indhug i bilsalget. Her blev indregistreret 16.333 færre nye biler end året før.
Selvom ganske mange bilforhandlere hen over sommeren og efteåret fik indhentet sidste forårs sløje salg, så giver de første uger af 2021 ikke, indtryk af, at bilsalget flyver igen. Det skyldes en række årsager.
Corona-nedlukningen gør også bilsalget svært i Danmark.
“Salgslokalerne er tvangslukket, og dermed er prøvekørsler og fremvisninger udfordrende for tiden. Biler er ikke noget, de danske forbrugere køber online. Så der er et stort benspænd for et normalt salg. Vi har virkelig brug for en genåbning af bilforretningerne. Der er masser af plads, så bilerne kan sælges med god afstand og på sundhedsmæssig forsvarlig vis,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Implementeringen af de nye bilafgifter har også skabt enormt meget uro. SKAT’s IT-systemer er først klar til at håndtere de nye afgifter pr. 1. juni. Indtil da skal afgifterne afregnes til de gamle afgiftssatser. Det giver enormt meget bøvl og uro og har resulteret i et meget lille salg siden nytår. Den gode vækst i det grønne bilsalg er for eksempel bremset stort set op.
“Vi har kritiseret, at bilforhandlerne skal agere bank for staten i en overgangsordning. Siden da har Skatteministeriet valgt at udskyde betaling af registreringsafgiften for marts måned. Vi frygter dog, at denne udskydelse langt fra er nok til at sikre tilstrækkelig likviditet til branchen. Det er urimeligt, at forhandlere i nogen tilfælde skal lægge flere hundredtusinder af kroner ud på grund af en politisk beslutning,” siger Gitte Seeberg og fortsætter:
“Bilsalget er presset i hele Europa, og vi hører fra rigtigt mange forhandlere, at problemerne med afgifterne samtidig med nedlukningen, gør tingene meget, meget vanskelige i denne tid. Rigtig mange små- og mellemstore forretninger står og mangler vigtig likviditet. Vi er meget bekymret for de kommende måneder, hvis der ikke kan komme gang i bilsalget snart,” siger Gitte Seeberg.
Januar er normalt en stor måned for bilsalg i Danmark, men i år har salgslokalerne været lukket ned og salget været begrænset.
Pressekontakt: Kommunikationschef, Charlotte Brix Andersen, tlf. 3136 9400.