Sommerens voldsomme haglvejr i Norditalien giver travlhed på landets værksteder. Husk vi står klar til at hjælpe med taksering og spørgsmål omkring lånebil.  

Hundredvis af danske turister fik tidligere på sommeren ødelagt deres biler ved et voldsomt haglvejr i Norditalien. Nu er de ødelagte biler begyndt at vende hjem til de danske værksteder, hvor travlheden i den næste tid bliver til at tage og føle på.  

Flere hundrede biler er så skadede, at de skal bugseres hjem på lastbiler, mens nogle turister selv har kørt deres bil hjem. Andre biler er så ødelagte, at de slet ikke bliver sendt til Danmark, men gøres op i Italien og sendes til ophug eller videresælges derfra. Nogle forsikringsselskaber fjerntakserer de skadede biler, mens andre har sendt taksatorer til Italien.   

Før sommerferien viste en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer, at 6 ud af 10 værksteder allerede på det tidspunkt havde så travlt, at de måtte lade kunderne vente.   

“Det er ikke unormalt med haglskader og anden travlhed her efter sommerferien, men uvejret har ramt særligt hårdt i år, og derfor forventer vi endnu større travlhed,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.   

“Mange værksteder oplever allerede stor ventetid og skriger på arbejdskraft, men jeg er sikker på, at værkstederne vil gøre deres bedste for at hjælpe de kunder, der er blevet ramt af haglvejret,” siger Nicky Bobak.   

Han påpeger, at især lånebiler til de ramte turister er noget, værkstederne skal være opmærksomme på.   

“Mange vil ønske en lånebil, selvom bilen endnu ikke er kommet på værksted. Men det er et forhold mellem forsikringsselskabet og kunden og ikke noget, det enkelte værksted har et ansvar for,” understreger Nicky Bobak.   

AutoBranchen Danmarks Autotaks-support står naturligvis klar til at hjælpe med taksering af skadede biler, hvis det er nødvendigt.   

Autotaks-supporten kan kontaktes på +45 33 25 14 33 eller mail support@abdk.dk.