Der er fart på omstillingen i autobranchen. Selv om der bliver solgt masser af grønne biler, er andelen af el- og hybridbiler ganske vidst stadig forsvindende lille på de danske veje.
Men snebolden ruller, og der kommer flere og flere grønne biler.
Hos Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn har man masser af efteruddannelse af autobranchens medarbejdere – det gælder både medarbejdere fra autoriserede værksteder og fra frie værksteder.
Her lyder meldingen, at elbilerne ændrer arbejdsgangen og til dels arbejdsopgaverne på værkstedet, men der er fortsat masser at lave, og der er ingen grund til frygt.
Det siger Peter Jakobsen, der er blandt landets førende undervisere inden for den nye teknologi.
“Mit bedste råd er – tag imod elbilerne. Hop med på vognen og vær ikke bange. Man får måske færre opgaver, men til gengæld bliver de dyrere. Laver du en fejl, så bliver det dyrere at rette den, og derfor skal du være omhyggelig, når du arbejder,“ siger Peter Jakobsen, der for nyligt vendte hjem fra et besøg i Norge, hvor man kom tidligere i gang med den grønne omstilling af bilparken og er længere fremme end i Danmark.
“Deroppe er næsten alle leasingbiler nu elbiler. Kun SUV og firehjulstrækkere bliver leaset med andet drivmiddel end strøm. Så udviklingen tager fart,” fortsætter han.
Ifølge NAF, der er Norges svar på FDM, var 77,5 procent af alle nye biler solgt i september 2021 elbiler. Det betyder, at selv om nordmændene har sat 2025 som slut for salg af nye fossile biler, så når man det mål allerede i april 2022. Det viser en fremskrivning, som NAF har lavet i sit medlemsblad Motor. Det forudsætter selvfølgelig, at de seneste års udvikling fortsætter.
“Så vi ser altså, at udviklingen går hurtigt. Man skal dog også huske, at en meget stor del af vores bilpark stadig vil være fossile biler lang tid endnu, så der er brug for begge dele på værkstedet. Desuden forventer vi også i nær fremtid varebiler med brint, hvilket også vil give spændende udfordringer,” siger Peter Jakobsen.
Han fortæller, at det derfor er vigtigt at give elbilerne en tanke, når man indretter sit værksted. Det er fx ingen god idé at reparere en elbil ved siden af, hvor en kollega er i gang med svejseapparatet.
”Sørg for at indrette, så du kan håndtere både ældre biler og elbiler og batteripakker. Det kan ikke gøres sammen, men skal være adskilt. Hvis muligt, så skal de elektriske biler have deres egen port. Du skal bruge to pladser til elbilerne, for der skal være plads til, at du kan tage batteripakken af bilen og stå ugenert og arbejde på den,” siger han videre.
På rigtigt mange værksteder er man bekymrede for, hvordan det hele vil se ud fremadrettet, men det er altså ikke nødvendigt. Der vil også være en autobranche efter 2025.
“Vi vil se en ny type værksteder, men det skal bestemt nok komme til at gå. Den enkelte må gøre op med sig selv “vil jeg stoppe op og kun lave det, jeg er vant til. Eller vil jeg udvikle mig og lave noget nyt. I mange år endnu vil der være brug for begge slags,” siger Peter Jakobsen.
På Autobranchens Udviklingscenter får ganske mange værksteder efteruddannet deres medarbejdere. Derfor er Peter Jacobsen en af landets mest erfarne, når det kommer til at skabe den korrekte overgang til el- og hybrid og til at indrette værkstedet til at håndtere den nye teknologi.
Læs mere om den grønne omstilling i vores medlemsmagasin
Denne artikel er også bragt i Magasinet AutoBranchen Danmark nr. 10 og er en del af temaet ‘Den grønne omstilling i autobranchen’.
>> Læs Magasinet AutoBranchen Danmark online