Fremtiden tilhører onlinehandel og langt mere fleksibilitet i forbindelse med anskaffelse af en bil. Abonnementsordninger vinder frem og på den baggrund kommer den autoriserede forhandler, som vi har kendt den i årevis, under pres. Det mener den danske bildesigner Henrik Fisker, som AutoBranchen Danmark har talt med tidligere denne sommer.
Henrik Fisker, der har designet biler for blandt andre Aston Martin og BMW, lancerer selv elbilen Fisker Ocean til november næste år. En bil, som udelukkende udbydes som det, Fisker kalder “flexible lease” eller abonnement, der kan vare fra en måned til nærmest uendeligt.
“Nogle bilmærker vil måske holde fast i deres forhandlernetværk, men mange vil ikke og de, der gør det, vil komme under pres. Hvis en bilforhandler skal se fremad, så skal han nok se på at få flere bilmærker under sin hat, og så vil service blive mere vigtig for hans indtjening,” siger Henrik Fisker.
Den danske bildesigner Henrik Fisker kommer ikke til at bruge forhandlere til salget af sine biler, når de kommer i efteråret 2022.
“For os kommer det hele til at foregå online. Når vi som producent har den direkte kontakt med kunden, så kan vi reagere hurtigere. På traditionel vis kan en forbruger jo ikke komme direkte i kontakt med producenten – hvis kunden går ned til en forhandler med et spørgsmål, så taler han ikke med producenten men med en mellemmand. Det led sparer vi,” siger han videre.
I forbindelse med coronapandemien har man blandt andet set i Tyskland, at supermarkedskæden Lidl har solgt biler med pæn succes. Bilerne blev udsolgt, om end der også var tale om begrænsede mængder.
“Jeg tror ikke, at forhandlerne skal frygte at blive skiftet ud med andre typer forretninger. Hvis folk alligevel skal til en forretning, vil de hellere gå derhen, hvor man har erfaringen. Men onlinesalget vil blive langt større, både når det gælder nye og brugte biler,” siger han og fortsætter.
“I USA er salget også af brugte biler online blevet meget stort på det seneste, og jeg tror ikke, at Danmark adskiller sig fra resten af verden. Måske tager det lidt længere tid i Danmark, men udviklingen vil gå samme vej.”
Den verdensberømte danske bildesigner har også en forventning om, at abonnementsordninger vinder frem.
“For den næste generation handler frihed om mobilitet. Da jeg fyldte 18 år, kunne jeg ikke få en bil hurtigt nok. For mig var den symbolet på frihed. De unges “friheds-device” er deres smartphone og den bruger de på alle mulige måder til at skaffe sig det, de skal bruge. De unge vil ikke optage et kæmpe lån og betale over syv år for at få en bil. Det vil de måske senere i livet, men tidligt i livet vægter fleksibiliteten langt højere. De vil heller ikke lease over tre eller fire år, for det er heller ikke nødvendigvis frihed nok.
Henrik Fiskers kommende bil har rundet 17.000 forudbestillinger herunder mere end 500 i Danmark.
Den danske bildesigner taler på AutoBranchen Danmarks årsdag den 23. september i Brande. Deltagelse er gratis for AutoBranchen Danmarks medlemmer.