Mens elbiler og pluginhybrider følges nogenlunde ad i nyvognssalget, afslører importtallene, at elbiler er langt mere efterspurgte end pluginhybrider.
I årets første fire måneder rullede 7.395 nye elbiler ud over kantstenene fra landets bilforhandlere. De nye pluginhybrider fulgte lige efter med 7.386, altså 9 færre biler.
Så umiddelbart følges de to biltyper godt ad, men hvis man så samtidig kigger på importen af elbiler og pluginhybrider, viser tallene en anden virkelighed.
Der er således i årets første fire måneder importeret 6.549 elbiler, mens tallet for importerede pluginhybrider kun svarer til lidt over en fjerdedel af de importerede elbiler, nemlig 1.722 pluginhybrider.
Det viser tal fra Danmarks Statistik ifølge Jyllands-Posten.
“For det første viser det umisforståeligt, at de grønne biler er populære som aldrig før. Det er positivt i sig selv. Og så viser det, at elbilerne nu er blevet mere populære en pluginhybriderne,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
“Det er det, politikerne ønsker sig, og fra hvad vi hører fra forhandlerne kunne de sælge endnu flere elbiler, hvis blot bilproducenterne kunne følge med. Så det viser, at afgiftssystemet virker, og at der ikke er grund til at lave om på det,” siger Gitte Seeberg videre med henvisning til regeringens støttepartier, der vil have udfaset afgiftsfritagelse på pluginhybrider hurtigere end planlagt.
“Der er brug for ro. Bilforhandlerne lider i forvejen under manglen på biler, og det er udbud og ikke efterspørgsel, der dikterer salget. Politikerne kan være helt sikre på, at forhandlerne hellere end gerne vil sælge elbiler, hvis ellers der var nok af dem,” siger Seeberg videre.
Med de ny tal for salg og import er elbilerne godt på vej til at overhale pluginhybriderne, når det kommer til den samlede flåde. Her kørte der ved udgangen af april 85.915 pluginhybriderne på de danske veje, mens der kørte 80.064 elbiler.