Hos Pedersen & Nielsen arbejder man systematisk med koncernens klimapåvirkning. Men det er ikke noget, bilkoncernen markedsfører sig på. Det handler i stedet om at kunne svare med ro i maven, når man bliver spurgt.
Egentlig var Jesper Brix, direktør for bilhuset Pedersen & Nielsen, skeptisk, da AutoBranchen Danmark henvendte sig for at få et interview om deres arbejde med bæredygtighed og klima.
For det er ikke noget, som Pedersen & Nielsen gør, for at fortælle om det til offentligheden.
“Det her er ikke noget, vi skilter med, og det er ikke noget, vi har nævnt nogen steder. Jeg er frygtelig bange for at sige noget, som betyder, at man kan blive anklaget for greenwashing,” siger Jesper Brix, da vi møder ham i Pedersen & Nielsens afdeling i Aalborg.
Han henviser til, at flere i autobranchen er begyndt at markedsføre sig som grønne og klimavenlige for at tiltrække kunder – og at nogen brænder nallerne på det, når markedsføringen måske bliver lige lovlig optimistisk i forhold til, hvad man reelt set gør for klimaet. Det vidner flere afgørelser fra Forbrugerombudsmanden med udspring i autobranchen også om.
“Vi skal lære det, og vi skal have styr på alle detaljer, før vi overhovedet vil overveje at bruge det i markedsføring. For det er vildt svært at stille sig op som bilforhandler og sige, at man er grøn. I stedet vil vi dokumentere, at vi går i en grønnere retning,” siger Jesper Brix, der fortæller, at bestyrelsen i Pedersen & Nielsen har arbejdet med området gennem længere tid og bl.a. har diskuteret, om man skal bruge det offensivt eller bare følge med.
Og konklusionen er altså blevet, at det er noget, man skal have styr på – men ikke bruge til at sælge biler.
Pedersen & Nielsen har derfor fået lavet energigennemgange og klimaregnskaber for alle bilhusets ni afdelinger.
Lovkrav spreder sig hurtigt
Det har de fået hjælp til af konsulentvirksomheden Nordic Green Solutions, som AutoBranchen Danmark har en fordelsaftale med, der betyder, at medlemmer af AutoBranchen Danmark kan få gennemført et klimaregnskab på fordelagtige vilkår.
I dag er det ikke et lovkrav, at bilforhandlere kender og arbejder med deres klimaaftryk, men udviklingen går hurtigt og lovkravene nærmer sig hastigt. En række banker og forsikringsselskaber er allerede begyndt at rapportere på bæredygtighed og lovkravene bliver løbende udvidet til at gælde flere og flere i de kommende år.
“Vi har valgt at gå i gang nu, så vi er klar og har styr på dokumentationsdelen, når det bliver lovpligtigt,” siger Jesper Brix.
“Og så føles det bare godt at gøre tingene rigtigt,” tilføjer han.
Samarbejdet med Nordic Green Solutions har ifølge Jesper Brix sikret, at Pedersen & Nielsen “er blevet ført i mål”, og de har samtidig fået en oversigt over, hvad det kan betale sig at investere i, når man skal reducere sin udledning.
Medarbejderne er blevet engageret i processen og samtidig har energikrisen og de høje energipriser skabt et naturligt fokus på, hvor meget energi, der bliver brugt, fortæller han.
Men indtil videre er det altså ikke noget, som Pedersen & Nielsen vil bruge til at markedsføre sig på.
“Hvis man stikker næsen frem, så leder folk efter fejl. Fordelen ved at have overblikket er i stedet, at vi kan svare med ro i maven, når vi blive spurgt til, hvad vi gør for klimaet,” siger Jesper Brix.
Bæredygtighedsfokus er kommet for at blive
“Jeg oplever dog ikke, at det i udpræget grad er noget kunderne efterspørger, men kravene kommer fra producentsiden, hvor vi i de sidste tre år eksempelvis har skullet levere CO2-tal til Volvo.”
Derudover har Pedersen & Nielsen brugt resultaterne internt, hvor ledergruppen har gennemgået konklusionerne, og hvor der er blevet kommunikeret om projektet i interne nyhedsbreve. En medarbejder er aktuelt også i gang med efteruddannelse i bæredygtighed på Aarhus Business College, fortæller han.
“For der er ingen tvivl om, at bæredygtighedsfokusset er kommet for at blive,” konstaterer Jesper Brix og opsummerer dermed også Pedersen & Nielsens tilgang:
“Vi føler et ansvar for at gøre det godt, og gøre noget miljørigtigt, men det er ikke det samme som, at vi ikke længere vil sælge dieselbiler. Så vi balancerer tingene.”
Du kan læse mere om AutoBranchen Danmarks fordelsaftale om klimaregnskaber med Nordic Green Solutions her.