Der bør være fokus på meget andet end hestekræfter og acceleration, når bilerne skal sælges. Influencer har rejst debat om branchen efter dårligere købsoplevelser.
Debatten om autobranchen har været livlig på de sociale medier, efter influencer og journalist Christina Sander har beskrevet sine oplevelser i forbindelse med et bilkøb.
Her oplevede hun flere gange, hvordan forskellige bilsælgerne primært henvendte sig til hendes mand, selvom det var hende, der skulle købe bilen.
Christina Sander har efterfølgende beskrevet, at hun ikke følte, der blev lyttet til hendes behov og hendes udfordringer, der primært gik på, at bilen skulle have plads til tre autostole på bagsædet.
Debatten er nået så vidt omkring, at den også blev taget op i Go’ Aften Live på TV2 i sidste uge, hvor Christina Sander fortalte om sine oplevelser, og hvor hendes synspunkter blev bakket op af kommunikationsrådgiver Anna Thygesen og bilsalgsforsker og ph.d.-studerende Karina Burgdorff fra Aalborg Universitet, der pointerede, at branchen risikerer at gå glip af et stort segment.
Hun pointerede, at det for hende at se er et strukturelt problem, som blandt andet bunder i, hvordan bilproducenterne uddanner sælgerne:
“Der ligger et kæmpe ansvar hos branchen og producenterne. Forhandlerne træner jo dels deres egne sælgere. Men ud over det bliver de trænet af de store producenter,” sagde hun i Go’ Aften Live.
Charlotte Brix Andersen, der er chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark, var også inviteret i studiet hos TV2 for at forklare på branchens vegne.
Branchen har rykket sig
Hun pointerede, at én dårlig oplevelse naturligvis er én for meget, men fastslog samtidig, at branchen ikke er så støvet, som den af og til fremstilles.
“Selvom nogen har dårlige oplevelser – og det selvfølgelig ikke er godt nok – er min oplevelse, at branchen rykker sig og har rykket sig meget for at give flere endnu bedre købsoplevelser. Det er også godt at se, at der kommer flere kvindelige bilsælgere, og at branchens kønssammensætning ændrer sig både i salgslokalerne og på værkstederne,” siger Charlotte Brix Andersen.
“Alle bilforhandlere er interesseret i at sælge og lukke et salg. Min oplevelse er, at der derfor bliver arbejdet professionelt med at møde kundernes individuelle behov i rigtig mange forretninger. Alle kunder har forskellige behov. Det skal alle sælgere kunne mestre. Den opgave skal løses i fællesskab – både på skolerne, hos bilproducenter og importører og hos forhandlerne selv. Og i brancheorganisationer som AutoBranchen Danmark, hvor det i den grad er noget, vi har fokus på,” siger hun videre.
Foto er screendump fra TV2. Du kan se mere her.