For langt de fleste danskere er det vigtigt, at deres værksted ligger i lokalområdet, viser undersøgelse foretaget for AutoBranchen Danmark.
For tre ud af fire danskere – helt præcis 74 procent – er det vigtigt, at deres værksted ligger i lokalområdet, når bilen skal repareres.
Det viser en meningsmåling foretaget af Voxmeter for AutoBranchen Danmark.
Omvendt er det ikke vigtigt for 18 procent af danskerne, at deres værksted er lokalt, viser samme undersøgelse.
Og det er et vigtigt signal om, at eftermarkedet ikke bare skal konkurrere på pris og på de stordriftsfordele, der kan skabes med sammenlægninger, men at det også er afgørende for danskerne at have et kendskab til den mekaniker, lakerer eller pladesmed, der ordner deres bil.
Sådan lyder det fra Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
“Det betyder noget for rigtig mange, at værkstedet ligger tæt på. Det gør det både nemmere og mere bekvemt at få ordnet bilen, men det betyder også, at man måske kender hinanden lidt bedre og har en relation, hvor kunden føler sig i sikre hænder. Det har nogen måske været blinde for i de seneste årtier, hvor vi har set mange mindre og lokale værksteder lukke, og fokus måske har været på større frem for bedre,” siger Nicky Bobak.
“Der er afgjort også store fordele ved de større værksteder, men det må være et obs-punkt for de fleste, at man skal fokusere på at skabe relationer til kunden og gøre det så nemt som muligt at få repareret bilen. Hvis ikke man kan drive et værksted lokalt, er der i hvert fald brug for, at man fokuserer på at gøre oplevelsen så tryg og nærværende som muligt,” siger han videre.
I rapporten Danskernes Biler, der blev udgivet af AutoBranchen Danmark op til årsmødet i september, fremgår det, at antallet af værksteder er faldet med knap 200 fra 2016 til 2020. Omvendt er antallet af forhandlere i samme periode steget med over 100.