Jo mere højteknologisk malerarbejdet bliver fra fabrikkens side, jo mere udfordrende bliver det at håndtere reparationer og skader i eftermarkedet

En branchedag, hvor man bliver klogere på autolakeringsfagets fremtid. Det var, hvad AutoBranchen Danmark var repræsenteret til i Middelfart d. 29. november, hvor såvel vores forsikringskonsulent som vores lakkonsulent deltog i Baden-Jensens LAK og KNOW HOW-netværk.

“Den teknologiske udvikling går hurtigt og fører hele tiden til nye udfordringer og muligheder, som branchen skal være klar til at løse – og gribe. Fra AutoBranchen Danmarks side deltager vi, så vi på bedst mulig vis kan rådgive vores medlemmer,” siger Jørgen Gøttsche Petersen.

Dagens tre workshops handlede om henholdsvis 1) Ikke-dækkende lakfarver, 2) Plastikreparationer og 3) Takseringssystemet SilverDAT.

Den første workshop fokuserede blandt andet på, at fabrikkernes manglende oplysning om grunderens farvekode, kan giver store udfordringer i takseringsprocessen og i reparationsprocessen.

Herunder viser billederne, hvorfor det er nødvendigt at have hele bilen med til autolakereren og ikke bare den enkelte skadede del, ligesom det viser hvilke udfordringer, der kan opstå for lakereren med ikke-dækkende lakfarver, når grunderens farve er ubekendt i gråskalaen.

På billedet herunder er der malet én, to og to en halv gang og resultatet viser, hvor meget man som lakerer skal være opmærksom på, når man skal ramme den rigtige lakeringsfarve.

Samtidig skal der naturligvis også tages højde for, at sprøjtestyrken og hastigheden kan resultere i, at dækningsgraden varierer.

Der blev også vist eksempler på fabrikkernes nye lakeringsmetoder. Blandt andet en robot, der kan printe både blomster, bogstaver og logoer på bilerne, hvilket giver uudtømmelige muligheder for dekoration af bilerne fra fabrikkens side – og kan give udfordringer i eftermarkedet.

Det stod efter den første af de tre workshops med andre ord klart, at jo mere højteknologisk fabrikmalerarbejdet bliver, jo mere udfordrende kan det også blive i eftermarkedet. Som autolakerer skal man med andre ord kunne matche malerrobotterne.

Den anden workshop handlede om, at plastikreparationer bliver mere og mere udbredte. I stedet for at smide forskærme eller kofanger ud, reparerer man dem oftere og oftere – blandt andet af miljøhensyn.

Disse mere forekommende reparationstyper matcher ganske godt på de kompetencer, der allerede i dag er på mange lakeringsværksteder og det udgør dermed en god mulighed for at udvide forretningen. Men det er som altid vigtigt at være opmærksom på, at branchen får den korrekte afregning for det udførte arbejde.

I den sidste workshop fremviste Baden-Jensen deres adgang til det tyske takseringsselskab SilverDAT, der er deres bud på et alternativ til Forsi.