Et medlemskab af AutoBranchen Danmark betyder ikke bare bedre varetagelse af branchens interesser, men er også en investering, der kan sikre dig tusindvis af kroner, fastslår Gitte Seeberg 

AutoBranchen Danmark organiserer cirka 80 procent af landets autolakerere, ligesom en meget stor del af eftermarkedet også er medlemmer i AutoBranchen Danmark. Men hvad er det præcis, man får for pengene som medlem? 

Her på www.eftermarked.dk har vi spurgt AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg, hvilke resultater, hun vil fremhæve som de vigtigste for det sidste halve år.  

“Vi arbejder hele tiden bredt for at sikre bedre vilkår til alle dele af eftermarkedet. Men i det sidste halve år vil jeg dog særligt fremhæve kampen for energibidrag til autolakererne som helt central. Autolakererne stod i en meget alvorlig situation, hvor de høje udgifter betød fyringer og frygt for konkurser. Der sikrede vi en konkret økonomisk håndsrækning, som jeg ved har hjulpet mange steder,” siger Gitte Seeberg. 

Det var AutoBranchen Danmark, der rejste sagen om de eksploderende udgifter til energi (særligt på gas og el) over for Forsikring & Pension og siden de enkelte forsikringsselskaber. AutoBranchen Danmark har dokumenteret problemets omfang gennem medlemsundersøgelser og været med til at lægge et pres, der har sikret, at lakbranchen hver eneste måned tilføres anslået 2-3 millioner kroner i energibidrag, eller det der svarer til i gennemsnit 8.000 kroner pr. lakerer hver måned. 

“Det har været en hård kamp og det startede op ad bakke, men når det lykkedes, viser det, hvilken form for konkret værdi, man kan skabe som brancheorganisation. I Norge eksempelvis kigger autolakererne misundeligt mod de energibidrag, der gives her i Danmark, så det er noget, vi kan være stolte af. Også selvom Tryg som det eneste store forsikringsselskab stadig nægter at udvise ansvarlighed og betale energibidraget,” siger Gitte Seeberg. 

Derudover fremhæver hun en stribe andre sager, hvor AutoBranchen Danmark i de sidste halve år også har kæmpet for eftermarkedet. Det gælder kampen for hyppigere opdateringer af lakpriserne i Autotaks, så lakererne ikke bliver underbetalt, når priserne stiger kraftigt og for at få rettet de fejl, der konstateres i Autotaks. Det gælder fokus på øgede udgifter til lånebiler i takt med reservedelenes leveringstider er steget. Det gælder en politisk indsats for at hæve eller fjerne reparationsgrænsen. Og det gælder om at sikre betaling for håndtering af totalskadede biler. 

“Vi har skruet op for vores politiske indsats, både på Christiansborg og over for afgørende aktører som Forsikring & Pension. Det er ikke altid, det giver gevinst i første hug, men jeg er stolt af de resultater, vi har skabt og de dagsordner, vi har rejst,” siger Gitte Seeberg.

Gratis juridisk bistand og masser af fordelsaftaler 

Endelig påpeger Gitte Seeberg, at AutoBranchen Danmark som altid stiller gratis juridisk bistand til rådighed, ligesom der leveres support på fx Autotaks, arrangeres kurser i Autotaks og tilbydes fyraftensmøder om blandt andet taksering. Derudover får alle medlemmer af AutoBranchen Danmark også adgang til vores fordelskatalog, der netop er blevet relanceret. 

Du kan få overblik over fordelsaftalerne på eftermarkedet her, ligesom mange af fordelsaftalerne indenfor drift og administration også vil kunne skabe værdi for medlemmer på eftermarkedet.