Forsikring & Pension har garanteret afregning for opgørelse af totalskadede biler, men det er ikke nok, at værkstedet sender regningen efter udført adskillelse af bilen.   

Før sommerferien beskrev vi her på eftermarked.dk, at F&P garanterer betaling for opgørelse af totalskadede biler, men man kan desværre ikke bare sende en faktura for adskillelse af en totalskadet bil til forsikringsselskaberne.  

Det kræver nemlig, at man inden adskillelsen får accept fra forsikringsselskabet. Ellers risikerer man fortsat ikke at få betaling for det arbejde, man udfører. 

Forsikring & Pension skrev i sit brev til AutoBranchen Danmark før sommerferien, at forsikringsselskaberne gerne betaler for opgørelse af skader, som er særligt komplicerede eller opgørelsen af biler, der bliver fundet totalskadede. 

“Denne ekstraydelse vil forsikringsselskaberne naturligvis gerne betale for,” lød det fra F&P, der tilføjede, at den betaling i dag også ofte sker via en supplementsrapport.  

Og her gælder det om at tage forsikringsselskaberne på ordet, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

“Det er derfor vigtigt, at man som værksted ikke bare går i gang med at adskille biler, hvis man vil sikre sig at få betaling for det arbejde, man udfører,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmark havde efterlyst et generelt startgebyr, der sikrer værkstederne betaling for taksering, hvilket der i dag ikke betales for – selvom det traditionelt har været en opgave, som forsikringsselskaberne selv løste, og som de i dag har lagt ud til værkstederne uden afregning.  

“Vi synes fortsat, at et startgebyr i en eller anden udformning vil være den bedste og mindst bureaukratiske løsning. I stedet skal værkstederne nu bruge mere tid på at kontakte forsikringsselskabet, for at sikre at få betaling for det arbejde, de udfører. Det kunne man have gjort meget smartere,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmark har løbende dokumenteret, hvor stor en tidsrøver taksering er blevet for værkstederne.  

Nicky Bobak påpeger derfor, at F&P som systemejer af den danske version af Autotaks har et ansvar for at sikre, at der betales for alle de opgaver, som skal udføres – og at dette sker uden at skabe nye opgaver for værkstederne.