Der kan være penge at tjene, hvis værkstederne sælger bilforsikringer til kunder eller hvis bilsælgerne informeres bedre om konsekvenserne af salg af forsikringer fra visse forsikringsselskaber. 

“Jeg er sikker på, at salget af forsikringer ville se meget anderledes ud, hvis det var værkføreren og ikke bilsælgeren, der solgte forsikringerne. Man ville simpelthen tage nogle helt andre hensyn.” 

Sådan siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark om det forsikringssalg, der påvirker skadesbranchen så meget, men som branchen ofte selv ikke har noget at gøre med.  

I lyset af de økonomiske udfordringer, som skadesbranchen står overfor, er der mange steder brug for at tænke nyt for at kunne klare sig. Herunder også at sikre større indtjening på sigt.  

Her står forsikringsselskaberne, der som bekendt er skadesbranchens suverænt største kunder. 

Og mens store dele af skadesbranchen har et godt forhold til nogle af forsikringsselskaberne, er der også andre selskaber, som skaber problemer og udfordringer hos lakerere og på værkstederne.  

“Problemet er, at de selskaber, der er størst – dvs. Tryg, Topdanmark og Taksatorringen – også er de selskaber, som medlemmerne af AutoBranchen Danmark angiver, at de har de største samarbejdsproblemer med. Det er ærgerligt, for vi oplever faktisk, at flere af de mindre forsikringsselskaber opfører sig udmærket overfor branchen,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Og derfor er en af de ting, som man derfor kan overveje, hvis man er en del af en forretning, der også sælger biler og dermed typisk også forsikringer, er, om det skal være én fra værkstedet, der sælger forsikringerne til kunden, fastslår Nicky Bobak.  

“Det har jo traditionelt været sådan, at det er bilsælgeren, der ofte også sælger bilkunden en forsikring. Men hvorfor egentlig det? For det er åbenlyst, at forsikringens vilkår og forsikringsselskabets ageren over skadesbranchen har stor indflydelse på hverdagen og indtjeningen på værkstedet,” siger Nicky Bobak. 

“Hvis man sælger kunden en forsikring til et selskab, som også opfører sig ordentligt over for værkstedet eller lakereren, når en bil er blevet skadet, kan det være en investering i ens forretnings fremtidige omsætning og overskud. Det kan muligvis være et overset guldæg,” påpeger Nicky Bobak. 

Et eksempel er, at forsikringsselskabet Tryg, der har den største markedsandel af bilforsikringer, også er det eneste store selskab, der ikke yder energibidrag til eftermarkedet.  

Visse forsikringsselskaber afviser også kategorisk timeprisforhandlinger eller stiller urimelige modkrav om høje rabatter, hvis da ikke de bare sænker timeprisen.  

Og ved at sælge forsikringer fra de selskaber, kan man være med til at gøre livet surt på værkstedet eller for lakereren. Og det er kontraproduktivt, påpeger Nicky Bobak.  

“Jeg ved godt, at det kan synes som et drastisk skridt at lade værkstedet sælge forsikringer, og det er måske også langt at gå lige med det samme, men man bør som både nyvogns- og brugtvognsforhandler med eget værksted som minimum have en dialog med sælgeren om det, så vedkommende ved, hvilke konsekvenser det har for værkstedet, hvis man sælger forsikringer fra visse forsikringsselskaber,” lyder opfordringen fra Nicky Bobak.