Forsikring & Pension lægger pres på samarbejdspartnere for, at lakpriserne i Autotaks bliver justeret hyppigere end blot to gange årligt. Det lover brancheorganisationen, efter priserne på lak er steget kraftigt 

Tidligere på året krævede AutoBranchen Danmark endnu en gang, at priserne på lakmaterialer i Autotaks bliver opdateret hyppigere end to gange årligt. Det skete efter, at materialepriserne generelt stiger – og specifikt efter, at en stor lakleverandør på få måneder havde hævet priserne med over 16 procent.  

Det betyder de facto, at lakererne bliver underbetalt, indtil priserne i Autotaks bliver reguleret. 

Og det er helt uacceptabelt, har eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, Nicky Bobak, flere gange påpeget, hvorfor AutoBranchen Danmark også krævede en hurtig tilpasning af afregningspriserne i Autotaks.  

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg rettede i april henvendelse til Forsikring & Pension med en opfordring til snarest muligt at justere lakmaterialepriserne i Autotaks, så skadesbranchen ikke bliver underbetalt. Det har der siden været en dialog om, og selvom det endnu ikke har ført til en prisregulering, fastslår Forsikring & Pension, at de lægger pres på deres samarbejdspartnere i AZT og Audatex, der leverer priserne til Forsikring & Pension, for flere prisopdateringer end to gange årligt.    

“Vi vil fortsat presse på for hyppigere opdateringer – men det er åbenbart et stort setup at ændre. Mange andre lande i Europa presser også på for hyppigere opdateringer,” siger Peder Herbo, leder af IT, Data og udvikling i Forsikring & Pension og ansvarlig for Autotaks.  

Han fastslår, at Forsikring & Pension har “efterspurgt hyppigere prisopdateringer og det håber vi lykkes på et eller andet tidspunkt for det er vigtigt både, når priserne går op og ned.” 

“AZT leverer to opdateringer årligt og det har vi udfordret både overfor AZT og Audatex, som leverer priser til os. Audatex indikerede, men lovede ikke, at der kommer en prisopdatering i juni – hvilke så vil være den anden i år og med vores nuværende setup den sidste,” siger Peder Herbo videre.  

Forsikring & Pension må informere bedre

For AutoBranchen Danmark er det glædeligt, at Forsikring & Pension arbejder for hyppigere opdateringer, men det friholder ikke brancheorganisationen for ansvar, fastslår Nicky Bobak: 

“Det er godt og tiltrængt, at Forsikring & Pension arbejder for hyppigere opdateringer af priserne. Særligt når de stiger så meget, som tilfældet er nu og lakererne bliver groft underbetalt,” siger han. 

“Men det friholder ikke Forsikring & Pension for at tage ansvar for deres eget system, der altså præsenterer misvisende priser, der betyder, at vores medlemmer bliver underbetalt. Forsikring & Pension må slå langt hårdere i bordet, for jeg tror nok, de ville kunne løse det her lidt hurtigere, hvis materialepriserne var lavere, end det Autotaks afregnede efter,” siger Nicky Bobak.   

AutoBranchen Danmark har derfor opfordret til, at Forsikring og Pension gør sine medlemsselskaber opmærksomme på, at materialepriserne er hastigt stigende og at de derfor bør godkende ekstraudgifter til materialer i takseringerne. 

Afregningspriserne på lakmaterialer, som er det skadesbranchen modtager i betaling for de produkter, de anvender i deres arbejde, blev sidst justeret i Autotaks 8. februar, hvor opjusteringen, der foretages af Forsikring & Pension på baggrund af indrapporterede alt fra leverandørerne, var på cirka 6 procent.