Eftermarkedet står overfor nye udfordringer på grund af ny mat klarlak med tekstur. Det kræver forventningsafstemning med kunden, da lakken kan være næsten umulig at ramme præcist 

I den seneste tid er der kommet ny laktyper på markedet, som giver nye udfordringer for lakererne i eftermarkedet. Det gælder særligt en ru mat klarlak, der eksempelvis bruges på den nye Peugeot 208. Her kombinerer specialfarverne Ice Grey og Ice Silver en teksturet finish med en mat klarlak, men det gælder også en stribe andre bilmærker. 

Farverne er flotte, men kan give problemer, når både tekstur og farve skal rammes i malerkabinerne. 

For det første er farven svær at ramme, da nuancerne varierer fra leverandør til leverandør, selvom farvekoderne er de samme. Men hvis der – som det kan ske – kommer partikler ind i lakken, opstår problemerne, når man derefter vil fjerne de partikler ved at polere. For så forsvinder den ru overflade, hvilket både kan ses og mærkes.  

Hvis der skal sprøjtes ude på sideliggende dele og farven varierer, kan man af samme grund heller ikke lave sampolering. 

Krævende lakarbejde

Muligheden for at efterarbejde er med andre ord stort set taget væk, når man skal reparere på biler med disse typer af ru mat klarlak.  

Og som det er lige nu, er der ikke rigtig nogle oplagte løsninger, lyder det fra Jørgen Gøttsche Petersen, der er forsikringskonsulent i AutoBranchen Danmark. 

“Man skal selvfølgelig gøre alt, hvad man kan for at ramme farven rigtigt. Men når der er tale om så krævende lakarbejde, er det også vigtigt, at der er en forventningsafstemning med kunden, når det er biler med sådanne laktyper, man arbejder på. For det kan altså være næsten umuligt at ramme et resultat, som det man ser på resten af bilen,” siger Jørgen Gøttsche Petersen. 

Han henviser derudover til, at det som sædvanlig er vigtigt at følge leverandørernes reparationsvejledning.