Alt fra stigende energipriser over Autotaks-tips til mangel på arbejdskraft blev livligt diskuteret på netværksmøde i Nordjylland, der også bød på præsentation af ny eftermarkedskonsulent i AutoBranchen Danmark  

Hastigt stigende energipriser, forsikringsselskabernes energibidrag, mulighed for input til Forsikring & Pensions nye ekspertudvalg, øgede priser på reservedele og materialer, taksering i Autotaks og manglen på arbejdskraft.  

Det er nogle af de ting, der fylder på eftermarkedet i autobranchen herhjemme og som har præget de seneste måneder i en branche, hvor såvel udfordringer og nye muligheder står i kø.  

Og derfor var det også noget af det, der blev diskuteret i sidste uge, da AutoBranchen Danmark afholdt et af sine netværksmøder for Lak og Karrosseri. Mødet fandt sted på Comwell Rebild Bakker 7. april og var velbesøgt af lakerere og værkstedsfolk fra Nord- og Midtjylland.  

Eftermarkedschef Nicky Bobak indledte mødet med en status over det politiske arbejde, som AutoBranchen Danmark gør, hvor der blandt andet fokuseres på at få forsikringsselskaberne til at betale for de ydelser, der bliver leveret fra skadebranchen.  

Der var på mødet tilfredshed med, at langt de fleste forsikringsselskaber nu betaler energibidrag, mens Tryg, der som det eneste store forsikringsselskab ikke yder energibidrag, blev mødt med knubbede ord.  

Kriser tester branchen og samarbejdet 

“Det er altid godt at mødes med branchen og udveksle erfaringer. Nogle kender hinanden gennem mange år, andre mødes for første gang, men vi har vores branche til fælles og om ikke andet kan vi være helt enige om, at Tryg burde betale mere for deres skader,” sagde Nicky Bobak efter mødet.  

“Vores branche er presset af energipriserne og vi står i en vild tid, hvor krigen i Ukraine har afløst den krise, som coronapandemien var. Det tester os alle sammen, og her er det godt at stå sammen og danne fælles front,” siger Nicky Bobak.  

Flere deltagere var mødt op med deres samarbejdspartner fra enten værksted eller malerværksted, og det giver rigtig god mening, understreger Nicky Bobak. 

“Vi ser gerne, at man i skadesbranchen samarbejder tæt med sin lakerer eller sine værkstedskunder. Jo mere samarbejde, jo større forståelse er der også for, hvad der er vigtigt for hinandens forretninger,” siger Nicky Bobak som på mødet også opfordrede til at opdatere og udvikle de samarbejdsaftaler, man må have.  

På mødet deltog også AutoBranchen Danmarks forsikringskonsulent Jørgen Petersen, der gav gode råd om Autotaks (og kan træffes til Autotaks-support på telefon 33 25 14 33.) ligesom uddannelsesleder for Auto på College360, Daniel Krarup Jørgensen, holdt oplæg og talte om manglen på lærepladser og lærlinge. Han opfordrede karrosseri- og lakværksteder til at køre mere opmærksomme på sig selv, så flere unge bliver interesserede i de brancher. Blandt andet ved at bruge siden www.lærepladsen.dk. 

Ny eftermarkedskonsulent i AutoBranchen Danmark 

Med på mødet var også AutoBranchen Danmarks nye eftermarkedskonsulent Lars Baun Vilhelmsen, der fik mulighed for at møde nogle af de branchefolk, som han skal arbejde sammen med i sin nye stilling. 

Lars Baun Vilhelmsen begyndte som eftermarkedskonsulent i AutoBranchen Danmark 1. april og kommer fra et job som skadechef hos Karvil i Odense og har lang erfaring fra branchen. 

Han er bosat i Kerteminde på Fyn og får blandt andet til opgave at hjælpe værksteder og lakerere med certificeringer.  

AutoBranchen Danmark har løbende holdt netværksmøder for Lak og Karrosseri. Hvis du er interesseret i et møde i din region, så skriv endelig til eftermarkedschef Nicky Bobak på nbo@abdk.dk