Hvis vi skal undgå massiv mangel på autolakerere i fremtiden, er der brug for, at den enkelte autolakerer engagerer sig i at tiltrække flere unge til faget, lyder opfordringen. 

År ud og år ind bliver der uddannet langt færre autolakerere, end der er brug for. Allerede nu oplever mange i branchen, at det er svært at finde autolakere, og prognoserne peger på, at udfordringen blot vil blive endnu større i fremtiden. 

Så hvordan sikrer man, at flere bliver uddannet som autolakerer? Det var temaet på et åbent branchemøde på College360 i Silkeborg tidligere på ugen, som bekendt er det eneste sted i landet, hvor der uddannes autolakerere. 

“Vi har en fælles udfordring som branche. Manglen på arbejdskraft vil kun blive værre,” lød det fra Daniel Krarup Jørgensen, der er uddannelsesleder på skolens autouddannelser. 

En af de store udfordringer er, at mange unge slet ikke kender autolakereruddannelsen og derfor ikke søger ind på den. Her vil College360 gerne understøtte oplysning om og rekruttering til uddannelsen i lokalområder, der ligger langt fra Silkeborg. Det kunne både være i folkeskoler, på FGU, grundforløb 1 og andre steder. 

Og derfor har College360 brug for, at autolakerere rundtomkring i landet er med til at åbne døren på klem for skolen, så de unge mennesker på andre skoleforløb, der måske ikke har valgt karrierevej endnu, kan møde autolakerere og få smag for autolak-uddannelsen, lyder det fra Daniel Krarup Jørgensen: 

“Vi har brug for, at flere autolakerere henvender sig til deres lokale skoler, så vi kan komme ud og fortælle om autolakereruddannelsen og gøre flere unge interesserede i at søge ind på uddannelsen,” siger han. 

I alles interesse

Den opfordring deles af Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Det er åbenlyst, at vi i branchen har en interesse i at uddanne ny og kvalificeret arbejdskraft. Det kommer ikke af sig selv, og her bør alle virksomheder og autolakerere bidrage,” siger han. 

Det vurderes, at der bliver brug for omkring 120 nye autolakere årligt, men i øjeblikket uddannes der kun mellem 30 og 40 om året.  

Det skyldes blandt andet, at alt for få på autolakereruddannelser har en uddannelsesaftale, når de starter på skolen. Det drejer sig om anslået omkring 10 procent, mens det omvendt er de færreste karrosseriteknikere, der ikke har en uddannelsesaftale, når de starter. Det øger frafaldet – og det er der simpelthen ikke råd til. 

Derfor var opfordringen også, at de cirka 240 autolakererier, der er godkendt til at have lærlinge, i langt højere grad benytter sig af den mulighed, ligesom et forslag fra tilhørerne gik på, at forsikringsselskaberne også tager ansvar for at sikre branchens fremtid ved at belønne eller tilskynde til, at der uddannes flere. 

På mødet på College360 blev en hel stribe løsningsforslag fremlagt og diskuteret, og College360 vil forsøge at samle branchen om at arbejde videre med de forskellige løsningsmuligheder. 

Fra AutoBranchen Danmark er der utvetydigt opbakning til den indsats: 

“Fra AutoBranchen Danmarks side ser vi med største alvor på manglen på arbejdskraft, der allerede i dag plager mange af branchens fag. Vi arbejder selv med at tiltrække arbejdskraft, og vil skrue op for den indsats fremadrettet, og vi bidrager også meget gerne, hvor vi kan til samlede brancheinitiativer,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.