De fortsat høje energipriser betyder, at krisen blandt landets autolakerer får voldsommere konsekvenser. Samtidig breder frygten for konkurser og yderligere fyringer sig  

Da AutoBranchen Danmark i slutningen af december undersøgte, hvordan autolakererne blev ramt af de høje energipriser, var det 5 procent af dem, der deltog i undersøgelsen, der havde måtte fyre medarbejdere på grund af høje priser på gas og el.   

I dag – lidt over to måneder senere – er det tal over fordoblet, så det er cirka 12 procent, der svarer, at de har måtte fyre medarbejdere af den grund. Det viser en ny rundspørge foretaget af AutoBranchen Danmark.   

Samtidig svarer næsten 80 procent, at overskuddet er faldet, mens hver fjerde svarer, at overskud er vendt til underskud.   

“Det er voldsomt alarmerende, at flere og flere må fyre medarbejdere på grund af de høje energipriser. Særligt når vi efter udbruddet af krigen i Ukraine har set endnu højere priser på energi, som man må frygte, vil ramme branchen endnu hårdere,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.   

Endelig er andelen af autolakerere, der har oplevet stigning i udgifter til energi på op til 50 procent mere end fordoblet fra 17 procent til nu over 40 procent, siden AutoBranchen Danmark gennemførte rundspørgen. Knap hver femte har ifølge undersøgelsen oplevet, at deres udgifter er steget med over 100 procent.   

Frygt for fremtiden  

Undersøgelse er gennemført både før og efter Rusland begyndte sin invasion af Ukraine. Men allerede inden krigen begyndte, var der udsigt til, at de høje energipriser ville fortsætte.   

AutoBranchen Danmark har derfor spurgt autolakererne, hvilke konsekvenser de frygter for deres forretning, hvis de høje energipriser fortsætter året ud.   

Hver femte frygter fyringer, knap hver tiende frygter konkurs og 15 procent forventer, at de må sælge deres virksomhed.   

Og det er voldsomme tal, mener Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark:  

“Det står smerteligt klart, at der er brug for handling, hvis lakbranchen skal klare sig igennem den her krise,” siger han.  

AutoBranchen Danmark har forhandlet midlertidige energibidrag til autolakererne med Gjensidige og If Forsikring, ligesom der er blevet opfordret til, at autolakerere kræver øjeblikkelig genforhandling af timepriserne med de forsikringsselskaber, der ikke vil give en økonomisk håndsrækning i form af et energibidrag.   

“Forsikringsselskaberne kan ikke bare se til, mens lakbranchen, som løser store opgaver for dem, bliver ladt i stikken. Der er brug for langt større velvillighed og der skal slet og ret penge på bordet, hvis forsikringsselskaberne skal kunne være sig selv bekendt og rent faktisk betale for de opgaver, som autolakererne løser for dem,” siger Nicky Bobak.