Nu er det muligt at blive SERMI-certificeret af en dansk leverandør, efter Teknologisk Institut er blevet akkrediteret til opgaven. Vigtigt at være klar i god tid, lyder opfordringen. 

Selvom kravet om, hvornår man skal være SERMI-certificeret, indtil videre er blevet udskudt på ubestemt tid, så er Teknologisk Institut nu som den første danske leverandør blevet akkrediteret til at løse opgaven herhjemme.  

SERMI-certificeringen sikrer, at du som værksted lovligt kan få adgang til bilernes sikkerhedssystemer, hvis du ikke er autoriseret værksted – og vurderingen er, at det vil omfatte ganske mange reparationer, idet adgang til sikkerhedssystemer er en forudsætning for mange reparationer.  

Når et værksted er SERMI-certificeret kan man bedre holde opsyn med, hvem der udfører reparationer og hvordan reparationen sker. Det sikrer altså sporbarhed i arbejdet, og målet er at de skal mindske snyd og svindel.  

For at blive SERMI-certificeret skal både virksomhed og medarbejdere leve op til en stribe krav, og det gælder dermed om at komme i gang med arbejdet, selvom det endnu er uvist, præcis hvornår kravene træder i kraft, lyder opfordringen: 

“Det er altid godt at være på forkant og mange værksteder vil komme til at forholde sig til SERMI, så vores klare opfordring er, at man går i gang med at sikre sig en certificering, når der nu er en godkendt dansk leverandør til at gøre arbejdet herhjemme,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

I Sverige træder kravet om SERMI-certificering i kraft i oktober, men datoen for den danske implementering er endnu ikke fastlagt.  

I Sverige er der pt fem leverandører af SERMI-certificeringer, mens også en svensk aktør foruden Teknologisk Institut er godkendt til at sikre certificeringen i Danmark.