Økonomien på værksteder og hos autolakerere er omdrejningspunktet for et nyt analysearbejde i AutoBranchen Danmark, der skal ruste branchen til at få bedre betaling for det arbejde, der udføres. Du kan melde dig til at være med i analysen
Økonomien i skadesbranchen kan ofte fremstå uigennemskuelig og svær at skabe sig et overblik over. Lånebiler stilles som hovedregel til rådighed gratis på mange værksteder, rabatten mellem autolakerere og værksteder finansierer ofte ydelser, som forsikringsselskaberne slipper for at betale for og alt fra klargøring til håndtering af totalskader skaber en økonomi, der kan være svær at hitte redde i.
Det er med andre ord tit usikkert, hvilke dele af forretningen, der er profitable, hvilke der giver underskud og hvilke ydelser, man ikke tjener nok på.
AutoBranchen Danmark sætter derfor nu gang i et større analysearbejde af sine medlemmers økonomi. Målet med analysen er at give medlemmerne et mere solidt fundament at stå på, når der eksempelvis skal forhandles timepriser med forsikringsselskaberne.
”Som vi ser det, er økonomien i skadesbranchen over tid blevet et stort sammensurium, som betyder, at det er svært at sikre sig en reel betaling for det arbejde, man udfører og de services, man løfter,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Han nævner, at den rabat, som autolakerere ofte giver til deres værkstedskunder, som regel bliver brugt som et argument mod at hæve timepriserne hos forsikringsselskaberne. Men rabatten er tit med til at finansiere udgifter på værkstedet, som forsikringsselskaberne ikke betaler for.
”Vi ønsker at sætte os ned og se på tallene med nye øjne. Hvis vi nu fjerner rabatten, kan autolakererne så få mere profitable forretninger, og kan vi så samtidig få tilført penge fra forsikringsselskaberne for de ydelser, som værkstederne tit finansierer med rabatten? Det er den slags spørgsmål, analysen skal ruste os til at svare bedre på. Så der faktisk bliver betalt for det, der bliver leveret – til den, der leverer det,” siger Nicky Bobak.
Han fastslår, at målet med analysen er at sikre skadesbranchen flere midler, idet han oplever, at store dele af skadesbranchen i dag udpines økonomisk at dele af forsikringsbranchen. Et eksempel kunne være at timepriserne sjældent følger den generelle økonomiske udvikling eller forsikringsselskabet Tryg, der som det eneste store forsikringsselskab nægter at betale energibidrag til skadesbranchen til trods for, at udgifterne er veldokumenterede.
”Som brancheorganisation er det en af vores fornemmeste opgaver at bidrage til, at økonomien i branchen har det så godt som muligt, ligesom det er afgørende at sikre, at branchen er rentabel på sigt. Det ønsker vi at bidrage til med denne økonomiske analyse, der forhåbentlig kan sikre en bedre afregning til eftermarkedet,” siger Nicky Bobak.
Konkret vil analyse blive baseret på gennemgang af faktiske regnskaber fra skadesbranchen fra medlemmer af AutoBranchen Danmark. Disse regnskaber vil blive gennemgået af en ekstern partner, som AutoBranchen Danmark samarbejder med om analysen. AutoBranchen Danmark vil derfor i den kommende tid række ud til en stribe medlemsvirksomheder for at sætte gang i arbejdet med at analysere branchens økonomi.
Nicky Bobak opfordrer dog også medlemmer af AutoBranchen Danmark til at melde sig frivilligt:
”Det her er en stor og vigtig opgave, som jeg virkelig tror på vil kunne hjælpe branchen som sådan. Derfor vil jeg opfordre til, at man melder sig til at hjælpe ved at stille sit regnskab til rådighed for gennemgang. Tallene forbliver selvfølgelig fuldt anonyme, men det er afgørende, at vi får et bredt udsnit af medlemmer med, så vi får størst mulig viden om de reelle økonomiske vilkår,” siger Nicky Bobak.
Hvis du ønsker at stille dit regnskab til rådighed eller overvejer at gøre det, kan du kontakte Nicky Bobak på nbo@abdk.dk eller telefon 40500444.