Efter længere tids kamp og forhandlinger har AutoBranchen Danmark nu været med til at sikre autolakererne større adgang til systemet Autotaks. Med en opdatering af Autotaks den 7. april 2021 kan autolakerere nu agere ‘rådgivere’, inden en samlet skadesrapport sendes afsted til taksatoren.

Jørgen Petersen er forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark og yder dagligt support til Autotaks. Han er tilfreds med den nye opdatering:

“Hovedformålet er at sikre mere korrekte skadesrapporter, så både autolakerere og pladeværksteder sikres den omsætning, de ifølge Autotaks har ret til. Rådgiver-funktionen skal samtidig styrke gennemsigtigheden for alle parter, så også autolak-værkstedet føler sig bedre inddraget i forløbet. Derfor vil jeg opfordre alle autolakerere til at ansøge om et reparatørnummer og dernæst søge support hos os”, siger Jørgen Petersen.

Sådan bliver en lakerer til ‘rådgiver’

Lavpraktisk betyder den nyeste opdatering, at autolakererne får nemmere ved at kommentere og tilføje rettelser til skadesrapporter, inden de afsluttes og sendes til taksator. Det kan ske med nye funktioner, der deler sig mellem:

  1. Dialog.
  2. Billeder.
  3. Se/ læs lakspecifikationen.

Der er nogle forudsætninger, som skal være opfyldt, før autolakerere kan agere rådgivere i Autotaks og dermed være med til at påvirke takseringen og skadesrapporterne. Forsikring & Pension (F&P) har lavet en videogennemgang af de nye funktioner i systemet. Den kan du se her:

Kontakt os for support

  • AutoBranchen Danmark yder support til Autotaks, uanset om man arbejder på et skadecenter, autolakværksted eller et andet sted.
  • Du kan læse mere om vores supportfunktioner her.