I Norge er der stort fokus på genbrug af reservedele, når bilerne skal repareres. Det kan og bør også inspirere herhjemme i en tid med lange leveringstider på reservedele  

Genbrug af reservedele fylder mere og mere på eftermarkedet i Norge. Det stod klart på årsmødet for Norges Bilbransjeforbund (NBF), som blev afholdt i Oslo i sidste uge og hvor to repræsentanter fra AutoBranchen Danmark var til stede. 

Flere gange igennem konferencen, der blandt andet havde fokus på at skabe en bæredygtig autobranche med mere genbrug og en cirkulær økonomi, blev genbrug af reservedele fremhævet som både en miljø- og klimagevinst, som en måde at spare penge på og som en tiltrængt håndsrækning i en tid, hvor manglen på reservedele er stor og hvor leveringstiderne bliver længere og længere.  

Der var eksempler på mekanikere, der tjente gode penge på at sælge brugte dele og samtidig er bruktdel.no, som er en af Norges førende salgsportaler for brugte reservedele, blevet en del af Norges Bilbransjeforbund.   

“I Norge ser man brugte reservedele som et helt ok alternativ til nye eller alternative reservedele. Kvaliteten skal selvfølgelig tjekkes, men tit fejler de brugte reservedele jo ingenting, så det er klart noget, vi også ser et stort potentiale for i Danmark, særligt nu hvor der er mere fokus på miljø og genbrug og hvor leveringstiderne på mange reservedele er skudt i vejret,” siger Lars Baun Vilhelmsen, eftermarkedskonsulent i AutoBranchen Danmark.  

Omvendt har energibidraget, som ydes til autolakerere i Danmark fra alle større forsikringsselskaber på nær Tryg, omvendt givet store øjne i Norge, hvor man inspireret af Danmark og AutoBranchen Danmark kæmper for at få kompensation for de højere energiudgifter. På nuværende tidspunkt er det ifølge NBF’s oplysninger kun If Forsikring, der overvejer at give energibidrag i Norge. 

“Det er godt, at vi kan inspirere på tværs af landene. Der er mange gode tiltag, som nemt kan udbredes. Vi vil arbejde videre med den inspiration, vi har fået fra Norge og se om der er nogle tiltag, der kan og bør implementeres herhjemme,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Eksempelvis har man i Norge indført et nyt klassificeringssystem for værksteder, hvor karrosseriværksteder kan søge om at blive et 01-værksted eller et 02-værksted. 01-værksteder må kun udføre simple reparationer, typisk skrueskader, mens 02-værksteder må udføre alle former for skader. Ordningen er indført efter en skandalesag i Norge om grelle og ikke-godkendte reparationer. Ordningen er frivillig for værkstederne, men forsikringsselskaberne henviser primært til 02-værksteder.  

Et andet eksempel er, at brugte biler i Norge sælges med en tilstandsrapport, som udarbejdes på værkstederne og som giver kunderne et bedre overblik over standen på den bil, de påtænker at købe. Her har NBF netop offentliggjort en ny version af denne tilstandsrapport, som er fuldt digital.