Oftest er det forsikringsselskaberne, der beslutter, hvor en skadet bil skal repareres, men langt de fleste kunder vil helst selv vælge, hvor deres bil skal repareres, viser meningsmåling.
Forsikringsselskaberne har som skadesbranchens største kunde en meget stor magt over, hvordan branchen udvikler sig. De kan lukke værksteder og få andre til at blomstre, når de henviser bilerne til nogle værksteder frem for andre.
Men hvis man spørger bilkunderne, vil de faktisk ønske, at de selv – og ikke forsikringsselskabet – besluttede, hvor bilen bliver repareret, når skaden er sket.
Det viser en meningsmåling foretaget af Voxmeter for AutoBranchen Danmark blandt et repræsentativt udsnit af danskerne i begyndelsen af august.
Kun hver fjerde dansker svarer nemlig, at det er fint, at forsikringsselskabet vælger, hvor bilen repareres, mens næsten to ud af tre svarer, at de gerne selv vil vælge, hvor deres bil skal repareres.
Frit værkstedsvalg er desværre en myte
Og det sender et klart signal til forsikringsbranchen, mener Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
“Selvom forsikringsselskaberne gerne vil skalte og valte mellem værkstederne og spille dem ud mod hinanden, så har et stort flertal af deres kunder en helt anden holdning og vil gerne selv bestemme over deres bil, hvilket jeg som bilejer selv har meget stor forståelse for. Man plejede at tale om det frie værkstedsvalg, men det har forsikringsselskaberne defacto undergravet. Det er brandærgerligt,” siger han.
Nicky Bobak frygter, at forsikringsselskabernes typiske diktat af værkstedsvalg kan få langsigtede konsekvenser for både branche og kunder.
Tjener fedt på forsikringer
“Forsikringsselskaberne kigger i meget høj grad på økonomi frem for kvalitet, hvilket kunderne er dårligt tjent med. Samtidig kan det hårde indkøbspres føre til færre værksteder og at der bliver længere for kunden til værkstedet, når bilen skal repareres,” siger han.
Han henviser derudover til, at forsikringsselskabernes regnskaber viser, at de tjener overordentligt godt på autoforsikringerne, hvor erstatningsprocenten – altså forholdet mellem de penge, forsikringsselskabet får ind i præmier og de penge, der udbetales til skader – er blandt de mest profitable set over forsikringsområderne.
AutoBranchen Danmark har løbende sat fokus på økonomien i skadesbranchen, der er presset på grund af højt indkøbspres og krav/forventning om mange gratis ydelser fra forsikringsselskaberne.