Det er oplagt at bruge brugte dele til reparationer, men forsikringsselskaberne bør udtrykkeligt oplyse kunden om det. Ellers må værkstederne tage sagen i egen hånd, lyder opfordringen 

Der er mange grunde til at bruge brugte dele, når der repareres forsikringsskader. Genbrug og cirkulær økonomi er en vigtig del af den grønne omstilling, de brugte dele er ofte lige så gode som nye og der er penge at spare for både kunde og værksted. 

Men det er afgørende, at forsikringsselskaberne bliver bedre til at oplyse deres kunder om det, når der bliver brugt brugte dele til reparationen, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Når det bruges brugte dele, forsvinder kundens garanti jo alle andre steder end på det værksted, der har udført opgaven. Men det er mange kunder ikke klar over og det kan sætte værkstedet i en uheldig situation,” siger Nicky Bobak.  

“Forsikringsselskaberne bør derfor være langt bedre til at oplyse deres kunder om det, når der bruges brugte dele og samtidig oplyse om, hvilke konsekvenser det har,” siger Nicky Bobak. 

Åbenhed er vejen frem

Anvendelsen af brugte dele dikteres typisk i takseringsprocessen, hvor forsikringsselskaberne kan fastslå, at der skal bruges brugte dele.  

“Vi er i AutoBranchen Danmark i den grad for brugen af brugte dele. Det er godt for klima og miljø og for økonomien, men vi er også for åbenhed og derfor bør kunderne selvfølgelig ikke være i tvivl om, hvordan deres bil repareres,” siger Nicky Bobak. 

“Forsikringsselskaberne bliver nødt til at stå op for, at det er det, de vil,” fastslår han.  

Hvis ikke forsikringsselskaberne bliver bedre til at oplyse om brugen af brugte dele, anbefaler Nicky Bobak, at man selv tager kontakt til kunden og oplyser kunder om, at forsikringsselskabet har fastslået, at der skal repareres med brugte dele. Hvis kunden er modstander af det, kan man i samme ombæring foreslå, at man reparerer biler med nye dele for et ekstra beløb.  

“Det er måske ikke noget, forsikringsselskaberne vil elsker at man gør som værksted, men vi har også et ansvar over for kunden som værksteder og det tager vi selvfølgelig alvorligt,” siger Nicky Bobak.  

Nicky Bobak anbefaler i øvrigt, at man ikke bruger brugte dele, der er ældre end den bil, der repareres på.