Store dele af eftermarkedet arbejder gratis for forsikringsselskaberne eller andre kunder i alt for lange perioder. Nyt tiltag hjælper dig med at få overblikket – og gøre noget ved det.  

Gratis arbejde er et udbredt forekommende fænomen i eftermarkedet. Omfanget er så stort, at det går udover overskuddet eller måske ligefrem betyder, at der kommer underskud i forretningen.   

AutoBranchen Danmark har tidligere fået undersøgt omfanget af gratis arbejde i skadesbranchen i en rentabilitetsanalyse, der gennemgik 40 virksomheders regnskaber, og siden er det store omfang af gratis arbejde også blevet diskuteret på debatmøder om branchens fremtid i årets første halvdel.  

Nu tilbyder AutoBranchen Danmark derfor en ny, gratis medlemsydelse, hvor vores eftermarkedsafdeling kommer på besøg i din forretning og hjælper dig med at få et overblik over det arbejde, du ikke får betaling for og hvad der eventuelt kan gøres ved det.   

“Overordnet set er det stærkt alarmerende, at der arbejdes så meget gratis i eftermarkedet, som tilfældet er. Det gør branchen sårbar, og det skaber en meget uheldig præcedens, hvor kunder og forsikringsselskaber vænner sig til ikke at betale for de ydelser, som skadesbranchen leverer,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.   

“Vi mener, at vi som branche bliver nødt til at trække hårdt i håndbremsen og minimere det gratis arbejde, hvis vi skal kunne trives som branche og samtidig have overskud til at udvikle vores forretninger og møde de nye krav og udfordringer, som branchen står overfor,” siger han videre.   

Helt konkret kan man som karrosseriværksted, autolakerer eller skadescenter og medlem af AutoBranchen Danmark række ud til AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling for at få tage en snak eller arrangere et gratis besøg.   

“De fleste ved jo godt, at de leverer en del gratis ydelser, som de ikke får betaling for, men vi kan hjælpe med at give et overblik og finde ud af, hvor man kan handle på det,” siger Nicky Bobak.  

“Der er også nogle ydelser, som det er helt fint at give gratis, fordi det holder gang i forretningen, men man skal være meget påpasselig med, at det ikke løber løbsk eller at man ikke på anden vis får skabt værdi ved at yde det gratis arbejde,” pointerer Nicky Bobak.   

Alt fra lånebiler og fragt til rengøring og taksering er blandt de ydelser, som man i dag ikke får betaling for.   

Hvis du ønsker et møde, kan Nicky Bobak kontaktes på telefon 31394316 eller nbo@abdk.dk