Husker autolakererne og karrosseriværkstederne at få alt deres arbejde med, når de afregner til forsikringsselskaberne?
Svaret er nej. Og man kan tilføje et ”desværre”, for set over et helt år, er det penge, der ville pynte på enhver bundlinje i en virksomhed i branchen.
Det var grundlaget for fagsnakken om Autotaks på AutoBranchen Danmarks årsdag i Brande. Man kunne også kalde det en workshop, for en bil, en Ford Mustang Mach E var rullet ind i Festsalen på Remisen, venligst udlånt af Selandia Biler. Med bilen kunne eftermarkedskonsulent Lars Baun Vilhelmsen og eftermarkedschef Nicky Bobak gennemgå og vise præcis, hvad de mente, når de fortalte om de punkter, mange overser, når de indberetter.
Lars Baun Vilhelmsen tog udgangspunkt i de situationer, han oftest oplever, at man glemmer. Dem ser han, når han dagligt besøger AutoBranchen Danmarks medlemmer rundt omkring i landet.
”Mange glemmer energitillægget. Det findes jo, og de fleste forsikringsselskaber har indvilget i at give et energitillæg, men det er ikke så ofte, at jeg ser det på rapporten. Afhængigt at selskabet skal det afregnes enten som 1000 nummer eller som kode 75. Husk at få det med.” sagde Lars Baun Vilhelmsen.
Ifølge eftermarkedskonsulenten er der mange i branchen, som er for flinke og arbejder gratis, formentlig uden at tænke over det.
”Når I sliber og giver fyller, er I ofte for flinke. Det gælder fx en kofanger. Otte ud af 10 autolakerere sliber hele emnet og giver fyller, men takserer kun ”LI”. Det betyder, at man arbejder gratis. Her koster det jer 400-600 kroner, at I er flinke. Det bliver til mange penge på et år,” sagde Lars Baun Vilhelmsen.
Han fortsatte i samme spor, da han tog fat i taksering med LI i forhold til LI1.
”Når arealet efter spartling/fyller overstiger 50 procent, skal der takseres LI1. Her skal I særligt være opmærksom ved mindre biler, hvor karrosseridelene er små og man derved hurtigt kommer over 50 procent.”
Han gav et eksempel med en Opel Astra eller lignende i samme størrelse.
”Hvis I her retter en bule i en bagskærm, så er forskellen mere end 500 kroner, hvis I takserer med LI1 fremfor LI.”
Når I giver spartel/fyller og området overstiger 15 procent – det gør det tit – så kan der takseres et tillæg som 1000 nummer. Det er typisk 5AE og cirka 100 kroner i materialer. Det glemmer mange også,” sagde han.
Således fortsatte Lars Baun Vilhelmsen sine konkrete råd og gav tips om afregning i forhold til plast og til specialafdækning af ruder.
”Hvis bilrudens liste er af en type, der ligger helt tæt til karrosseriet, afregnes der særskilt for afdækning af ruden. Det skal I gøre som 1000 nummer L,” fortalte han.
AutoBranchen Danmark afholder gerne fyraftensmøder med autolakererne og deres kunder. Det er gjort med succes rundt omkring i landet.
”Vi gennemgår de lavthængende frugter på tre timer. Autotaks er et komplekst system, så jeg kan sagtens forstå, at det kan være kompliceret,” sagde Lars Baun Vilhelmsen, der sammen med eftermarkedschef Nicky Bobak og forsikringskonsulent Jørgen Petersen også afholder kurser i brugen af Autotaks flere steder i landet.
En deltager spurgte til, om der ikke var lovligt meget fokus på lakererne og for lidt på pladeværkstederne.
”Vi har rigtigt meget fokus på lak, fordi lakererne er i en underleverandørsituation. Vi arbejder dog rigtigt meget med pladeværkstederne. Vi tilbyder at lave en screening på jeres karrosseriværksteder for at se, om vi kan optimere indtjeningen for jer,” sagde eftermarkedschef Nicky Bobak, som også svarede, da en deltager konstaterede, at det kunne være dejligt at få betaling for de gratis lånebiler.
”Vi er godt i gang med en undersøgelse af økonomien i branchen. Her har mange sagt ja til at deltage, og vores undersøgelse skulle gerne kaste lys over, hvor meget en gratis lånebil i virkeligheden koster.”
AutoBranchen Danmark yder i øvrigt landets bedste support til Autotaks. Forsikringskonsulent Jørgen Petersen kan overtage skærmen og være med til at gennemgå lakrapporten og således se, om tingene er korrekt udfyldt.
Se mere på eftermarked.dk